Biltjuven "dyrkar" dig

Bilbranschen gillar att slå sig för bröstet och i stora annonser berätta hur deras produkter anpassas till precis det vi konsumenter önskar. Det kan väl oftast stämma, men långt ifrån alltid. Viktiga egenskaper som att bilen är någorlunda inbrottssäker säljer inte och därför har nästan varannan ny bil som säljs ett uselt stöldskydd. Jag har svårt att tro att vi skriver år 2010!

Foto:

Krönika2010-07-21 06:48
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


När jag på åttiotalet i TrafikMagasinet införde låsprovning i alla nybilstester klagade branschen. Inte för att vi bröt sönder låsen på deras nya fina bilar, utan för att man tyckte det var onödigt att testa billås. "Inbrottssäkra lås säljer inga bilar" menade man. TrafikMagasinets krav var att dörrlåset skulle stå emot inbrottsförsök under två minuter. För vår låssmed räckte det oftast med tio sekunder och i vissa fall gick det lika fort att dyrka upp låset som att använda nyckeln. Bara några få modeller hade så effektivt skydd att vi tvingades ge upp.

Efter tio års testande av låsen kunde vi konstatera att branschen lyssnat och många dåvarande nybilar hade lås som fick godkänt. Vår och andras kritik hade äntligen gett resultat. Sedan dess har kraven skärpts ytterligare, både när det gäller dörrlås och elektronisk startspärr. Men nu är det åter dags för branschen att ta sig i kragen. För det måste anses vara ett misslyckande när över 25 000 bilar stjäls varje år och ca 80 000 bilägare utsätts för inbrott till en kostnad motsvarande en miljard för försäkringsbolagen och i förlängningen oss försäkringstagare.

Varför berättar man inte i reklamen hur bra inbrottsskyddet är? Drygt femtio procent av alla nya bilar har trots allt godkända lås. Står valet mellan två märken så kan låsskyddet mycket väl vara det som fäller avgörandet. Bilar med godkända lås brukar dessutom kosta mindre att försäkra. "Det faktum att en bil har säkra lås lockar inga nya kunder" hävdar branschföreträdare. Märkligt säger jag eftersom det är ett tjugo år gammalt argument och sedan dess tycks tiden ha stått mer eller mindre stilla.

På ett annat område har branschen verkligen tagit sitt ansvar - jag tänker på krocksäkerheten. Många nya småttingar i trafiken har exempelvis samma krockskydd som betydligt större bilar. Det kallar jag framsteg! Senaste exemplet är skyddet mot pisksnärtskador, eller så kallade whiplashskador. Det kan räcka med en till synes obetydlig "knuff" från en bakomvarande bil för att livet ska förvandlas till ett helvete för den som skadas.

Nackskadorna syns sällan på röntgen men kan ge ett livslångt lidande. Trafikoffer får ofta kämpa i domstol för att övertyga Försäkringskassan att skadan förändrat eller i värsta fall förstört deras liv. Bara i vårt land får över 65 000 personer allvarliga nackskador årligen. Maria Krafft som är forskare på Folksam vet detta. Hon har i många år jobbat för att minska nackskadorna och de senaste fem åren har andelen bilar som godkänts ökat från 16 till 51 procent. Vi ger en eloge till Maria vars forskning minskar risken att vi skadas men även beröm till bilbranschen som agerat så snabbt.

Whiplashskyddet har flera viktiga komponenter som samverkar. Dels nackskyddet som fångar upp huvudet och dels den fjädrande stolsinfästningen som gör stolen eftergivlig och inte helt stum vid en påkörning bakifrån. Om man inte har whiplashskydd i sin bil då? Det bästa sättet att minska risken att skadas är att ha ett rätt inställt nackskydd. Det får absolut inte sitta för lågt eftersom det ökar påkänningen på halskotpelaren. Rätt justerat ska det fånga upp bakhuvudet. Testa och justera!

Fem år är en kort tid när det gäller bilutveckling, men många bilfabrikanter har lyssnat och nu har varannan ny bil inbyggt whiplashskydd. Frågan är hur lång tid det ska ta innan vi får lås som förtjänar namnet? Kanske lite mer lyhördhet är att önska - eller ska vi helt enkelt välja bort bilarna som "dyrkas" av tjuvarna?