Bilindustrin "blomstrar"

MÄnga villaÀgare har fullt sjÄ att bli av med maskrosor och annat ogrÀs. Nu funderar forskare hos amerikanska Ford pÄ hur de oönskade gula blommorna i vÄra grÀsmattor ska kunna anvÀndas - i bilar. En mjölkvit substans som sipprar ut frÄn maskrosrötterna gÄr nÀmligen att förvandla till gummi och kan exempelvis anvÀndas till mugghÄllare, golvmattor och klÀdseln. Visst "blomstrar" det för USA:s bilindustri!

Foto: Fotograf saknas!

Krönika2011-08-16 06:29
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.


I stora amerikanska vÀxthus odlas maskrosor i perfekta rader och om sluttesterna hÄller vad forskningen hittills kommit fram till kan vi rÀkna med att ogrÀset blir en viktig komponent i kommande bilar. Men tyvÀrr hjÀlper det inte oss som i sommar för en ojÀmn kamp emot de gula blommorna i grÀsmattan.

För bara nÄgot Är sedan stod den amerikanska bilindustrin pÄ randen till kollaps. President Obama kritiserades frÄn högergrupper nÀr han lÄnade ut skattepengar för att rÀdda 100 000-tals jobb. Nyligen kunde General Motors och Chrysler tysta kritikerna nÀr de betalade tillbaka pengarna. Efter ett stÄlbad med nödvÀndiga neddragningar har jÀttarna i Detroit ÄteruppstÄtt, om Àn i slimmat format. En konkurs för GM och Chrysler hade inneburit att underleverantörer som Àven producerar delar till japanska, koreanska och europeiska mÀrken dragits med i fallet. Hoppas att vÄr svenska regering lyssnar och lÀr sÄ de blir lite mer vidsynta nÀr det gÀller lÄn till bilindustrin hÀr hemma.

Jag sÄg i veckan en amerikansk reklamfilm pÄ TV med budskapet: "du stödjer vÀl hemmalaget, annars Àr du en svikare". Nej, det handlade inte om baseboll - utan bilar! Politiska tungviktare har gÄng pÄ gÄng slagit fast hur viktigt det Àr att amerikaner köper amerikanskt. En svag dollarkurs gör nÀmligen europeiska bilar lockande billiga i USA, samtidigt som motorjournalister lyfter fram "Euro-cars" som föregÄngare i form och funktion. Senast i raden Àr Ford Focus som fÄtt full pott i amerikanska tester och hittar mÀngder av nya kunder i staterna. LÀgg dÀrtill en attraktiv prissÀttning - den modell vi svenskar betalar runt 180 000 kronor för köper jÀnkarna för 105 000. Det Àr en prisskillnad pÄ 75 000 kronor!

General Motors har ocksÄ tagit fasta pÄ att europeisk design Àr glödhet. Nya Buick Regal Àr i sjÀlva verket en Opel Insignia som designats och byggs i - Tyskland! Den skeppas till USA och hyllas av motorjournalister för sin vÀghÄllning och höga byggkvalité. En del gÄr sÄ lÄngt att man kallar modellen för en pÄnyttfödelse av General Motors. Vad man dÀremot talar tyst om Àr att bilen inte har en skruv gemensamt med de modeller som byggs i USA. Buick Regal Àr inget annat Àn en tysk Opel med Buick-emblem i grillen.

Sommar Àr cruisingdags pÄ bÄda sidor Atlanten och pÀrlorna dammas av efter en lÄng vinter i garaget. En av mina personliga favoriter Àr Ford Edsel - modellen blev ett gigantiskt fiasko som var nÀra att ruinera Ford. Idag Àr det en eftertraktad samlarbil eftersom Edsel bara tillverkades under tre Är (1958-1960). Den djÀrva designen som skulle locka nya kunder avskrÀckte istÀllet köparna och inte ens en hÄrdlansering med Frank Sinatra och Louis Armstrong hjÀlpte.

En ny Ford Edsel kostade runt 3 000 dollar att köpa, men hela 24 000 dollar att tillverka. Tja, inte undra pĂ„ att konkursen var nĂ€ra. Även om modellen kom att kallas fiasko och aldrig blev en konkurrent till Cadillac Ă€r det en ljuvlig jĂ€nkare att glida runt med pĂ„ sommaren. Åttan mullrar gott nĂ€r man gasar, men smakar det sĂ„ kostar det. Med en förbrukning pĂ„ nĂ€rmare 2,5 liter milen kan man hĂ„lla sig för skratt nĂ€r det Ă€r dags att tanka hĂ€r hemma. Amerikanarna dĂ€remot orkar inte bry sig med tanke pĂ„ att soppan enbart kostar fem kronor litern!

LĂ€s mer om