Ärlighet varar längst

Nu hotar den amerikanska elbilstillverkaren Tesla att släpa BBC:s populära motorprogram Top Gear inför domstol och kräva miljonskadestånd. Anledningen är att programledaren Jeremy Clarkson i TV-rutan avslöjade att batterierna förlorade sin laddning efter bara 88 kilometer i stället för utlovade 340. Han knuffade in bilen i garaget med kommentaren: "det är ju synd att den inte fungerar ute i verkligheten".

Foto:

Krönika2011-05-04 04:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Teslas ledning anser att uttalandet allvarligt skadat företagets renommé. Agerandet påminner mig om Mercedes påhopp när TrafikMagasinet avslöjade att deras minsta modell, A-klassen, riskerade att välta. I folkmun kom den att kallas "vält-klasse" och hos den statustyngda drömfabriken i Stuttgart innebar avslöjandet en katastrof.

Mercedes svarade med att installera ett antivältsystem som skulle hålla bilen på rätt köl. Men vad händer om elektroniken slutar fungera? Det ville vi på TrafikMagasinet undersöka. Därför kopplade vi ur systemet och körde vår standardiserade undanmanöver, det som i folkmun kallas älgtest. Mercan gick upp på två hjul redan i första svängen och en rundslagning hade varit oundviklig om vi inte blixtsnabbt bromsat, styrt emot och avbrutit testet. Vi ville ta reda på om en A-klass där systemet strejkar fortfarande är säker att köra. Svaret blev att den var livsfarlig!

Dagen efter sändningen gick telefonerna varma. Från Stuttgart lät Mercedes-ledningen via advokater hälsa att Sveriges Television, TrafikMagasinet och jag personligen skulle stämmas på miljonbelopp. Vårt avslöjande påstods ha skadat märkets goda rykte och äventyrat lill-mercans lansering i hela världen. En allvarlig delegation med kostymklädda jurister från Mercedes kom till Falun för att utan framgång prata oss till rätta.

Vi borde ta vårt ansvar och erkänna att vi gjort fel, menade tyskarna. Men vi hade ju inte gjort något fel, en uppfattning som stöddes av våra jurister och dessutom SVT-chefen Sam Nilsson som engagerade sig personligen. Stormen ebbade ut och miljonhotet drogs tillbaka. I dag har A-klassen utvecklats och prisas för sin kvalité! Min bedömning är att Teslas hot mot BBC och Top Gear kommer att gå samma väg. Jeremy Clarkson kan ju inte hållas ansvarig för att batterierna i Tesla är usla, lika lite som Sveriges Television och jag kunde hållas ansvariga för mercans tekniska problem. "DonŽt kill the messenger" heter det.

Det mest spektakulära älgtestet genomfördes redan 1979, långt före A-klassens tid. Bilen var en Skoda 120 med motorn placerad bak och platsen var Karlskoga motorstadion. Våra filmkameror var riggade och alla konkurrenter hade klarat testet i 60 km/h. Ingen väntade sig någon dramatik - men oj vad vi bedrog oss. Testföraren drog upp i 35 knyck och gjorde första svängen. Den tunga baken slog ut som en pendel och bilen gick upp på två hjul. Så kom rattrörelse nummer två när bilen styrs tillbaka. På bråkdelen av en sekund gick Skodan återigen upp på två hjul för att sedan rulla runt flera varv och landa på taket.

Jag trodde knappt mina ögon, men tyngdlagen hade talat sitt tydliga språk och undanmanöverprovet hamnade på tidningarnas förstasidor. Skoda hävdade att vi provocerat bilen och fick ut all fakta. Men historien slutar inte här utan för att demonstrera att bilen minsann var säker så bjöds pressen in. Tjeckiens ambassadör hälsade journalisterna välkomna och en av fabriksförarna tog plats bakom ratten. Han drog upp bilen i mopedfart och gissa vad som händer? Jo, bilen välter och rullar flera varv. Då åkte ambassadören hem medan älgtestet som utformats av motorjournalisten Christer Glenning hade kommit för att stanna.

Det ska sägas att Skodamodellen från 1978 inte har något gemensamt med dagens högt säkerhetsrankade bilar från fabriken i tjeckiska Mladá Boleslav. Även om pr-folket i bilbranschen ofta hävdar att älgtestet är extremt och orealistiskt så har testformen gett oss säkrare bilar. Det tydligaste beviset för det är att alla nya bilar som säljs i EU-länderna från 2012 måste ha antisladdsystem som standard. Då har vi förmodligen sett den sista vurpan i älgtestbanan!

Läs mer om