– Det är eleverna själva som har föreslagit det här och då försöker vi fixa det, säger Lena Runadotter, fritidsledare.

Fritidsgården i Kisa anordnar i veckan en hajk som de har planerat ihop med elever på Värgårdsskolan. Under onsdagsmorgonen träffas de cirka tio eleverna som om någon vecka ska börja årskurs åtta och nio, och sedan sätter de sig på cyklarna och beger sig ut på sin hajk.

Deras trip kommer att ta dem ner mot Horn längs med Stångån. Där kommer de att både cykla och paddla kanot.

Artikelbild

| Fritidsgården på Värgårdsskolan tror att detta ska öka förståelsen bland eleverna om hur mycket arbete som ligger bakom en sådan här hajk.

I april tidigare i år skapades en grupp bland elever på skolan som fick planera hela den här hajken. Fritidsgården vill att eleverna ska vara mer involverade i planeringen kring fritidsaktiviteterna på det här sättet.

– Vi kände att vi är duktiga på att hitta på och genomföra aktiviteter, men mindre bra på att involvera ungdomarna i planeringen. Så det här är ett steg för att ungdomarna ska få en större förståelse i vad det faktiskt krävs för att det här ska bli genomförbart, säger fritidsledaren Fredrik Ohlsson.

En elev som var med och startade hajkgruppen var Wilma Södersten som numera har fått en större förståelse om vilket arbete som krävs och hon säger att hon inte trodde att det var så här mycket.

– Jag trodde inte att det skulle vara så här mycket att tänka på, vi har fått mycket hjälp av fritidsledarna, så jag tror att det här har varit väldigt nyttigt för oss, säger hon.