Den svenska skolan ger en fantastisk möjlighet att kompensera för den orättvisa starten, och ge varenda unge en chans att hitta sin väg och uppnå sin dröm – oavsett bakgrund. Det var därför som liberaler en gång var med och genomdrev folkskola för alla barn. För kunskap är det viktigaste verktyget för att ta sig framåt i livet.
Varenda skola i hela Sverige ska naturligtvis vara riktigt bra. Men om alla barn ska ha samma chans, då måste vi satsa mest där behoven är som störst. I skolor med stora utmaningar behöver de allra skickligaste rektorerna och lärarna finnas. Där vill vi införa särskilda karriärtjänster med höjda löner.
För lärarna är skolans viktigaste resurs – och de behöver bli fler. Då måste lönerna upp, lärarutbildningen bli bättre och skolan drivas av staten istället för kommunerna. Men lika viktigt för att höja läraryrkets status, är att det är läraren som ska bestämma i klassrummet – och få stöd för att skapa lugn och arbetsro.
Fokus på kunskap, lärare som får möjlighet att verkligen undervisa, och tidigare betyg är viktiga verktyg. För ett stökigt klassrum kommer alltid att drabba de elever hårdast som har minst stöd hemifrån och behöver skolan som mest. Att satsa på lärarna är därför ett säkert sätt att ge fler barn bättre chanser i livet – och det är så klyftorna minskar.
Ibland är det helt enkelt mer tid som behövs för att fler ska få en chans. Nyanlända elever ska kunna få både sommarskola och ett extra läsår för att komma ikapp. Det är också viktigt att ordna tid och plats för läxläsning med lärare tillgängliga efter skoltid.
Att vi får välja skola åt våra barn är numera självklart. Tack vare valfriheten kan fler elever utvecklas efter sina förutsättningar, och vi har fått en större mångfald. Det är bra. Men samtidigt har den ökande bostadssegregationen bidragit till växande klyftor.
Vi som försvarar valfriheten måste nu hitta fler sätt att minska klyftorna mellan barn som växer upp på olika ställen i Sverige. Ett sätt är att låta alla föräldrar göra ett aktivt val mellan skolor. Ett annat är att fler skolor är med och tar emot nyanlända och asylsökande.
I skolan kan helt nya världar öppnas för ett barn som aldrig får veta hemma att man kan läsa tidningen, öppna en bok eller plugga vidare på universitet. På det barnet ska skolan ha extremt höga förväntningar och tydliga kunskapskrav.
För den eleven ska den skickligaste läraren och de bästa förutsättningarna finnas. Så minskar vi klyftorna, och så bygger vi ett Sverige där varenda unge får en chans att hitta sin väg och uppfylla sina drömmar – trots att starten är orättvis.