Vi i skolan är hjältar om tiden finns

På tisdagen firades Skolans Dag. En dag som fokuserar på skolan och vi som arbetar där. Vi har en viktig uppgift och ett stort ansvar. Vi ser små mirakel hända varje dag och vi är stolta över den betydelse vi kan ha för varje elev.

Från läsekretsen2017-09-13 15:24
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Enligt en undersökning bland 1000 lärare vill lärare få mer tid att ägna sig åt sin undervisning. Lärare måste få ägna oss åt undervisningen och dess för- och efterarbete, det är det som skapar kvalitet i verksamheten. Studie och yrkesvägledare har också en viktig uppgift i skolan genom att stödja ungdomar i deras val av yrke och studier. För att eleven ska kunna göra väl underbyggda val behövs en planerad och kontinuerlig studie- och yrkesvägledning (SYV), med tillgänglig kompetens inom de olika delarna som utgör studie- och yrkesvägledningen.

Många i skolan gör en hjälteinsats. Enligt en undersökning bland 1000 elever tycker hela 94 procent att de trivs bra i skolan och många elever ser lärarna som hjältar. Många som tänker tillbaka på sin skolgång har nog minnen av lärare som har betytt väldigt mycket för dem som format dem som människor, som hjälpt till att göra viktiga livsval och gett kunskap.

Under en elevs skoltid, genom hela grundskolan och gymnasiet händer det mycket med kropp och knopp och man ska hitta sin plats i det sociala sammanhanget. Kraven i dag är stora i skolan och i samhället i övrigt. Det förväntas att man ska vara duktig, smart, ha bra betyg, vara snygg, ha rätt kompisar och rätt kläder och allt blir så synligt i sociala medier. Därför är det så viktigt att vi i skolan kan få göra skillnad.

Om eleverna genom hela skolsystemet har en bra relation med sina lärare och vägledare kommer det att kännas viktigare att komma till lektionerna och att vara delaktig i klassrummet och i undervisningen. När läraren lyckas skapa goda relationer sprider det sig och blir till en god stämning, både i klassrummet och utanför skolan.

Men i dag känner sig många av våra kollegor stressade och otillräckliga. De har fått fler och fler arbetsuppgifter och hinner inte få tid för alla elever. En tredjedel av lärarna tar inte lunch varje dag och sex av tio lärare hinner inte ta paus under arbetsdagen. Studie och yrkesvägledare arbetar med marknadsföring så som tex Öppet hus och åk 8-dagar.

Vi måste få ett fokus på våra huvudsakliga arbetsuppgifter, undervisning, ge ordentligt med tid till både för- och efterarbete av undervisningen. Lärare vill fokusera på sitt viktiga uppdrag och arbetsuppgifter som är kopplade därtill. Detta är nödvändigt för att lärare ska kunna utgå utifrån varje elevs egna förutsättningar. För SYV krävs det tid för övergripande planering för hur väglednings-samtal, information och undervisning kan bilda en helhet med en röd tråd för eleverna i deras framtida val. Elever som inte har någon i sin omgivning som har ett arbete måste tidigt få reda på vilka val de kan göra för att påverka sitt yrkesval. Detta blir en samhällsekonomisk vinst!

Vi lärare och SYV är stolta över våra yrken. Vi vet vad våra elever behöver. Vi vill att de ska lära sig, känna sig trygga, och göra rätt val. Vi gör hjälteinsatser varje dag i det lilla, som kan visa sig vara oerhört stort. Vi vill att alla elever ska få samma möjlighet att bli sedda, bekräftade och lära sig nya saker.

Just nu är det upp till landets 290 kommuner och alla privata huvudmän att styra över hur arbetsbelastningen ska se ut. Det gör att det blir väldigt olika förutsättningar för lärare, SYV och elever. Här måste staten gå in och ta ansvar, så att det blir likvärdigt.

Föräldrar, vi som arbetar i skolan och elever alla är de överens om att det behövs mer tid för varje elev. Nu är det egentligen bara politikerna som måste inse detta.

Läs mer om