Till ledamöterna i Hultsfreds kommunfullmäktige

Jag vill både som lärare, specialpedagog och förälder vädja till Er nu när ni i KF kommer ta upp frågan kring Framtidens skola. Jag har läst styrgruppens förslag och köper till stor del mycket av de förändringar som måste göras förutom högstadiefrågan.

Från läsekretsen2008-02-18 07:40
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag har själv varit med om att ta fram ett alternativt förslag där man i Virserum istället skall kunna bedriva en F-9 skola, ett pedagogiskt bättre alternativ än till en klassisk 7-9 skola. Skolverket strävar också efter att man ska bedriva F-9 skolor där man finner många pedagogiska vinster t.ex.
? Bra möjligheter till att få undervisa fler elever
? Bra med olika kompetenser inom arbetslagen
? Kontinuitet i undervisningen
? Lärarna har lättare att följa elevernas utveckling i ett ämne över tiden
? Stor möjlighet att kunna utgå från individens nivå
? Samarbete gynnas samt möjlighet till mer tematiskt arbetssätt
? Ämnesövergripande undervisning gynnas
? Fler pedagogiska samtal elever/lärare
? Trygghet för yngre elever
? Uppmuntrar till spontana elevkontakter och diskussioner
? Jämngamla elever känner varandra
? Positivt för eleverna att få samarbeta över åldersgränserna, åldersintegrerat arbete
? Eleverna får större förståelse för varandra och ett bredare perspektiv på livet
? Bra vid gemensamma aktiviteter t.ex. friluftsdagar mm
? Tryggare elever då de möter färre vuxna under arbetsdagen
? Inga problem gällande stadieövergångar
? Man fångar upp elever som är i utanförskap mycket tidigt och kan sätta in insatser i tidigt skede
Tankar jag har med styrgruppens arbete är att:
? Varför har man inte låtit oss lärare/pedagoger vara med i arbetet
? Varför har man inte låtit förslaget gå på remiss till oss lärare/pedagoger, ett förslag i samråd är väl alltid önskvärt
? Varför har inte en arbetsgrupp från Albäckskolan och Centralskolan fått träffas och diskuterat vad vi tycker är den bästa lösningen. Kanske vill lärarna på Albäck även de genomföra en F-9 skola? Alternativt 4-9? Kanske ser vi andra lösningar i ett integrerat arbete fastän man finns på två orter. Det finns fördelar i att dela på tjänster, mycket är hur man ser på möjligheterna.
Tankar jag också har till våra kommunpolitiker är att:
? Lärarna på Centralskolan har arbetat fram ett förslag som vi anser fungera alldeles utmärkt. Vårt förslag har förkastats i medier men jag tycker det är anmärkningsvärt att endast en av ledamöterna i BUN, KS eller KF har tagit kontakt med vår arbetsgrupp (Lars Rosander). Jag tycker att man som intresserad politiker och om man har eleverna i centrum skulle vilja vara så välinformerad som möjligt om även vårt förslag. Skaffa sig kunskap för ett "eget" beslut.
? Ett av styrgruppens stora mål var att minska kommunens totala lokal yta, ser man till det så ger inte sammanslagningen av högstadierna någon besparing på det. Ser man ur den aspekten då att ha kvar centralskolans högstadium så blir det inte heller ngn försämring av total ytan då man får plats med F-9 skola i Centralskolans lokaler.
Min slutsats blir således.
? Rösta igenom styrgruppens förslag förutom frågan gällande högstadiet.
? Återremitera frågan kring högstadiet, låt föräldrar i Målilla, Järnforsen, Mörlunda ta del av de förslag som finns. De får då se att deras skolor inte ligger i farozonen och kan mer nyanserat överväga de olika förslagen (även om Tommy Ejnarsson hotat med detta, lågt politiskt spel).
? Det kan inte finnas någon panik med att genomdriva detta beslut.
? Se även över ekonomin i det hela, gör en konsekvensbeskrivning. Endast Järnforsens ombyggand kommer att gå till 4 miljoner, vad kommer all övrig ombyggnation inte att kosta?
? Ni riskerar inget, kanske istället vinna mycket förtroende eftersom ni visar er öppna för vidare diskussion en ödmjukhet och engagemang för framtidens elever, vi pratar ju om 2012.

Fredrik Söderlund
Specialpedagog Centralskolan
Förälder till två killar på 8 år och 4 år

Läs mer om