Vi vill med detta svar tydliggöra att det är vi själva i kommunerna som lämnar uppgifter till socialstyrelsen. Vi beklagar att vi i Hultsfred lämnat missvisande uppgifter. Resultatet som presenteras i "Äldreguiden" har på felaktiga grunder lett till oro hos medborgare, brukare och anhöriga. Det är ganska komplicerade frågor som socialstyrelsen ställer och som kräver en hel del administrativt arbete. Under våren 2007 när dessa uppgifter skulle lämnas var förvaltningen hårt belastad och vi prioriterade inte denna uppgift i den omfattning som vi borde ha gjort.
I februari träffades representanter från länets alla kommuner tillsammans med socialstyrelsen. En samstämmig bild gavs av kommunernas representanter om att det resultat som nu visas har vissa brister. Om kommunerna årligen lämnar uppgifter kommer dock resultatet att bli allt mer säkert ur jämförelsesynpunkt.
Vi chefer har i alla tider haft en ganska god bild av personaltätheten i olika kommuner. Personaltätheten inom vård- och omsorg i Hultsfred ligger väl i linje med andra kommuner.
Ledningen inom förvaltningen följer månad för månad upp vilket behov och vilken bemanning vi har på respektive arbetsplats. Med behov menar vi både den tid som vi ger direkt till brukaren och s k kringtid som åtgår till resor, träffar o s v.
Vi har ett överskott av tillsvidareanställd personal inom förvaltningen. För att kunna hantera denna situation har vi i samverkan med de fackliga organisationerna startat "Jobbpusslet". Målet är tryggare anställningar för vår personal och att på sikt även kunna tillgodose önskade sysselsättningsgrader, ökad kvalitet för brukaren samt sänkta kostnader för arbetsgivaren. Vi befinner oss mitt i denna omställningsprocess och har i dagsläget mer bemanning än vårt verkliga behov, vilket vi ska komma tillrätta med under år 2008.
Nu handlar inte allt om personalresurser utan minst lika viktig är kvalitetsaspekten. Under 2007 genomfördes en brukarundersökning som visade på ett gott resultat med nöjda brukare. Vi planerar nu för en ny undersökning och hoppas där att brukare och anhöriga lämnar synpunkter på vilka förbättringar som vi behöver arbeta med inom respektive område och boende.
Carolina Leijonram
Socialchef
Hultsfreds kommun
Till besvikna anhöriga
I insändaren hänvisas till "Äldreguiden" - en jämförande undersökning som socialstyrelsen genomfört för första gången och som hädanefter genomförs årligen. Dessa jämförande undersökningar välkomnas av ledningen inom socialförvaltningen i Hultsfreds kommun. Vi tycker att det är viktigt att inte bara följa det ekonomiska resultatet utan även vad vi utför/presterar för tilldelade skattemedel och inte minst till vilken kvalitet.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.