Spåren efter de tolv åren

De båda riksdagsledamöterna Désirée Liljevall och Dan Nilsson båda (s) sätter i en artikel sitt hopp till att Alliansregeringen skall lyckas bättre än den förra s-regeringen med att leverera väg- och järnvägsbyggen till Kalmar län. Det är ju uppfordrande men dessvärre inte så svårt att överträffa den förra regeringen på den punkten.

Från läsekretsen2008-05-12 06:22
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Bakgrunden är att de tolv åren av socialdemokratiskt styre av vårt land givit kostnader för eftersatt underhåll enbart av landsvägarna på gigantiska 20 miljarder och enligt Europeiska järnvägsunionen är Sverige det land i Europa som investerat minst i järnvägsunderhåll.
Totalt sett har vi hittat ett "hål av eftersatt underhåll" i vägar och järnvägar på närmare 100 miljarder kronor. Det var en väldigt stor "springnota" infrastrukturminister Åsa Torstensson ärvde av företrädaren Ulrika Messing. 100 friska miljarder ska fram bara för att fylla igen spåren.
Vi minns också de löften Göran Persson och Ulrika Messing spred kring sig i sin "E22-turné" veckorna innan valet 2006. Då var det ingen hejd på miljarderna som skulle satsas och hur fort det skulle gå. Att samma dynamiska duo två år tidigare flyttat hundratals miljoner från E22-an till det så kallade Trollhättepaketet ville man självklart inte höras talas om.
Mot denna bakgrund är självklart förväntningarna med rätta väldigt höga på att Alliansregeringen skall lyckas bättre än sina företrädare. Eftersom uppdraget är stort lägger vi samman höstbudgeten 2008 med infrastrukturpropositionen. Désirée Liljevall och Dan Nilsson, till skillnad från den förra regeringen avser vi att fullt ut finansiera det vi föreslår.

Anders Åkesson,
riksdagsledamot
centerpartiet Kalmar län

Läs mer om