Slutinlägg om skriftliga omdömen

Efter att ha varit på resande fot en tid har jag nu tagit del av Gunvor Runströms insändare. Hon menar att jag glider ifrån frågan om skriftliga omdömen till barn i de lägre årskurserna. För att förtydliga min ståndpunkt vill jag därför citera några viktiga passager från departementspromemorian "En individuell utvecklingsplan med skriftliga omdömen", som nu är ute på remiss.

Från läsekretsen2008-03-14 07:28
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

"Föräldrar och elever har rätt till en god och tydlig information om elevens kunskapsutveckling och sociala utveckling samt om eventuellt behov av särskilt stöd eller andra insatser. En tydlig utvärdering och information är förutsättningar för att det ska bli möjligt att upptäcka kunskapsluckor och att ge eleven stöd. (?) Den information om elevens skolgång som ges i samband med utvecklingssamtalet upplevs ofta som otydlig.
Ett sätt att öka tydligheten är att lärarna får möjlighet att uttrycka sig i mer betygsliknande former genom skriftliga omdömen som en del av den individuella utvecklingsplanen. Det innebär emellertid inte att betyg i grundskolan och motsvarande skolformer kan eller ska sättas i annat än skolans ämnen eller i tidigare årskurser än vad statsmakten har fattat beslut om. (?)
De skriftliga omdömena ska utformas så att elevens kunskaper och prestationer framgår med utgångspunkt i de mål som finns i läroplan och kursplaner. Det är naturligt att informationen anpassas till betygssystemets olika steg ju högre upp i årskurserna eleven kommer." (Sid 4)
"Betygsliknande omdömen skiljer sig från betyg på ett flertal punkter. Betyg är en formaliserad och standardiserad information till elev och föräldrar i ett nationellt system. (?) Utformningen av den individuella utvecklingsplanen är däremot inte nationellt formaliserad och standardiserad.
Elevens resultat beskrivs i förhållande till hur långt eleven nått på sin väg till målen enligt den lokala pedagogiska planeringen. De skriftliga omdömena kan uttryckas i form av en text eller en symbol som beslutas lokalt på den enskilda skolan och som anpassas till elevernas ålder och mognad. Informationen bör vara formativ, dvs läraren lyfter under pågående process fram elevens utvecklingsmöjligheter i syfte att stimulera till fortsatt lärande." (Sid 5)
"Utformningen av skriftliga omdömen i den individuella utvecklingsplanen bör anpassas efter elevens ålder och förutsättningar." (Sid 6)
Enligt min uppfattning har utbildningsdepartementet genom dessa formuleringar visat betryggande insikt och hänsyn till de yngre barnen och deras förutsättningar. Jag tror därför att skriftliga omdömen kan bidra till att skapa den tydlighet som idag kan saknas, om de, enligt promemorians intentioner, utformas efter elevernas ålder och mognad.
Med detta anser även jag ämnet vara uttömt och debatten avslutad.

Gudrun Brunegård
Kristdemokrat
Vimmerby

Läs mer om