Vi vet alltför väl vad det innebär och förstår vad alla nu får gå igenom och kan bara önska lycka till i det fortsatta arbetet.
Det gläder oss att Stoppmöbler verkar få ett engagemang genom att "kommunen hjälper till för att få igång produktionen snarast" som det stod i denna tidning den 5 maj. Vidare säger Michael Leijonhud i tidningen: "Oavsett vilket företag det handlat om, hade vi velat hjälpa till, så man inte behöver stå still längre än nödvändigt. Det känns viktigt att visa att någon bryr sig i den situation som uppstått. Det känns också självklart, både ur ett empatiskt perspektiv och näringslivsmässigt."
Fina ord från kommunledningen och det känns ju som företagare tryggt att veta att vår kommunledning finns där i eventuella prövningar. Det är bara det att detta är inte sant.
Åtminstone inte i vårt fall, vid branden på Stockhorvan i juni 2016 ringde ingen från Hultsfreds kommun eller tog någon som helst annan kontakt för att uttrycka empati eller erbjuda någon form av hjälp.
Vi hade verkligen uppskattat det som Michael Leijonhud säger. Istället har vi mötts av "oempati" och mycket hänvisningar av enskilda tjänstemän att så står det i lagen.
Första beskedet vi fick av Miljökontoret i samband med rivningslov var att vi skulle få vänta tre månader på ett rivningslov, det fanns inglasade altaner som inte hade fått bygglov och förvaltningen menade att vi borde förstå detta och helt enkelt vänta på vår tur, alla behandlas lika.
Då var inte tal om att komma igång så fort som möjligt. Vi fick själva och med hjälp av Inge Hyckenberg driva på för att snabbare få ett rivningslov. Fortfarande ingen i övrigt från kommunlednings håll som bistår oss eller kontaktar oss.
Först efter vi lämnat in en skrivelse den 30 augusti till kommunstyrelsen där vi bad att få slippa betala hyra för ett lånat elaggregat samt bli befriade från rivningslovs avgift kom någon vecka senare vårt kommunalråd och utvecklingschef på besök. Nästan tre månader efter branden och detta är den första personliga kontakten med kommunledningen. Men hyra och avgifter fick vi snällt betala, ingen hjälp där inte.
Så Michael Leijonhud dina fina ord är inte mycket värda i våra öron och det går inte låta bli att tänka att det är och görs skillnad på företag och företag oavsett vad du säger i tidningen den 5 maj, handling talar. Är vi för små med "bara" 9 personer som jobbar på Stockhorvan? Är våra 30 miljoner i årsomsättning för liten? Eller vad handlar det om?
Det är sannerligen en tung resa att ta sig igenom en katastrof som en totalbrandskada innebär och vi har kämpat och kämpar för vår överlevnad varje dag sedan den 23 juni 2016, det hade varit betydelsefullt med någon från kommunledningen som visat att vi bryr oss i den situation som uppstod för oss.
Tillsammans med det enorma stöd våra kunder visat oss och vår egen Stockhorvan anda klarar vi att oss igenom vår prövning och nu har vi nya byggnader på plats att glädjas åt.