Med denna insändare vill jag belysa hur stelbent och byråkratiskt det är i Vimmerby kommun.
En sjuksköterska har tidigare åkt ut till det anpassade boendet med appodoser som brukaren, med hjälp av sin assistent, fått hämtat där, endast 1-2 minuters gångväg från brukarens bostad.
Men nu är det ändrat så brukaren och assistenten måste ta färdtjänst till apoteket i Vimmerby, en dryg mil därifrån, för att hämta dessa appodoser. När detta infördes, ringde en person till den svårt sjuke och förklarade förändringen, men av förklarliga skäl som angetts ovan, kan ju inte brukaren återge vad som sagts i telefon. Nu blev det lite av ett detektivarbete, innan jag lyckades hitta var medicinen befann sig, men varför tog ingen kontakt med mig om detta? Jag är ju trots allt god man för denna person och det hade underlättat enormt att få reda på redan från början att brukarens medicin härefter ska hämtas i Vimmerby.
Nu till ett annat dilemma. Brukaren måste, ett antal gånger per år, åka till Västerviks sjukhus. Av någon anledning är det beslutat att den personliga assistenten inte får köra brukarens egen bil med brukaren i, utan är hänvisad till färdtjänst eller sjukbil. Men det vet ju alla att dessa transporter kan ta hela dagen i anspråk, då man åker till olika ställen för att hämta upp patienter. Ibland blir det så att man inte hinner tillbaka innan 12.30 då assistenten egentligen slutar på brukarens pass och följden av detta blir ju att andra brukare får vänta onödigt länge på sin hjälp.
Varför ska det vara så här stelbent?
Varför går det inte att införa, att assistenten får köra brukaren i brukarens egen personliga bil? Tänk vad det skulle underlätta för alla inblandade parter. Och den information som ges till brukaren i telefon, vill jag också ha del av, antingen per telefon eller brevledes, då brukaren av förklarliga skäl inte kan återspegla vad som sagts och bestämts. Jag är ju trots allt ändå god man