Pendling över länsgränsen borde behovsprövas

Om samarbetet mellan Region Östergötland och landstinget i Kalmar fungerat så hade man aldrig behövt lägga ned bussförbindelsen mellan Horn och Vimmerby.

Från läsekretsen2017-02-18 13:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Gymnasieeleverna från Horn med omnejd hade haft ett bra alternativ till de fria skolvalet. Även elever från övriga Kinda gavs en möjlighet som flera elever utnyttjade. Som det är nu fick flera elever sluta för det fanns ingen annan utväg än att söka annan gymnasieskola. med försämrade restider och långa väntetider i kalla busskurer.

Samförståndslösning över länsgränsen är jag säker på hade löst det problemet.

Arbetspendling exempelvis över länsgränsen mellan Kisa och Södra Vi med anpassat fordon borde behovsprövas. Desto fler kollektiva transporter som kommer igång och är i bruk förhindrar att man tvingas flytta från landsbygden.

Om Regionen och landstinget hade utformat en gemensam skrivelse till regeringen så att regeringen fått en helhetsbild från Kalmar till Linköping, där man utformat prioriterade förslag till förbättringar för att kunna ta ställning hade mycket varit vunnet.

Men regionrådet Göran Gunnarsson inser inte att samarbete över länsgränserna är en bra förutsättning för god infrastruktur. Att Kalmar får dra hela lasset skälva bekymrar inte Gunnarsson, vilket tyder på att han inte förstått att en fungerande järnväg mellan Kalmar och Linköping eller Stockholm skapar vinna-vinna effekter oavsett om man åker 2 eller 20 mil med järnvägen.

Man kan undra när styrelsen i region Östergötland inser att alla delar av Östergötland måste vara med för att storstäderna skall fungera, och att länsgränserna passeras åt alla håll.

De små kommunernas politiker förvänta er inte att ni kommer få stöd från regionen. Regionen använder sig av förhalningsteknik tills ni tröttnar.

Gå samman och ställ gemensamma krav. Sluta att betala för de ni inte får.

Läs mer om