Skolan skall motverka segregation och ett vi och dom tÀnkande. Vi ser idag en allt större polarisering inom de politiska partierna, i vÄra förorter, mellan olika etniska och religiösa grupperingar bÄde i Sverige och vÄr omvÀrld. Och vad gör vÄra högsta politiker. Jo, man skapar en segregation och vi och dom tÀnkande ocksÄ inom skolans vÀggar. Det Àr fullstÀndigt galet och sÀnder förvirrande signaler till eleverna.
Det finns mycket i den svenska skolan som Àr bra, dÀr vi fortfarande tillhör de allra bÀsta lÀnderna i vÀrlden. VÀrdegrundsfrÄgor, jÀmstÀlldhetsfrÄgor, demokratifrÄgor Àr nÄgra exempel.
Vi har dock halkat efter nÀr det gÀller kunskapsbiten. Mjuka och hÄrda frÄgor mÄste gÄ hand i hand med varandra för att skapa ett kunskapssamhÀlle som Àr baserat pÄ kompetens, kunskap, etik, moral, djupare insikter och ett högre medvetande.
Skolan hamnade pÄ nittiotalet i knÀt pÄ kommunerna, vilket mÄnga kommuner inte klarat av att hantera. Under ett tjugotal Är har skolan varit en experimentverkstad för politiker pÄ riksplanet. Nya betygssystem, nya lÀroplaner, förste lÀrarsystemet, med flera och nu senast lÀrarlönelyftet. Men har det gynnat skolutvecklingen? Knappast och var har underifrÄn perspektivet tagit vÀgen?
För att fÄ en skola som Äterigen nÄr en topposition i vÀrlden, sÄ krÀvs en skola dÀr teamarbete, kollegialt lÀrande och ett utvecklande ledarskap Àr ledstjÀrnan. En kultur som fÄr individer att vÀxa, med fokus pÄ kunskap och personlig utveckling.
Endast cirka fyrtio procent av lÀrarkÄren har kommit i frÄga nÀr det gÀller lÀrarlyftet. TvÄ kollegor som för nÄgra Är sedan arbetade sida vid sida, lever idag i helt olika verkligheter. Den ena fick förste lÀrartjÀnsten med femtusen mer i lön, den andre kom inte ifrÄga. MÄnga som fick femtusen mer har nu ocksÄ uppfyllt kriterierna för lÀrarlyftet vilket i allt för mÄnga fall lett till en inkomstskillnad pÄ sju och ett halvt tusen kronor och dÀröver, mellan kollegor som i stort sett hade samma lön tidigare. Kritiska lÀrare lever farligt. LÀrarfacken har kapitulerat och allt fler lÀrare mÄr allt sÀmre.
Detta Àr en orimlig utveckling som kommer att skapa Ànnu större problem i den svenska skolan. En segregation och ett vi och dom inom skolans vÀggar, gynnar varken elever eller samhÀllet i stort. Politikerna pÄ riksplanet mÄste lyfta blicken mot horisonten och ha modet att angripa orsakerna och inte symtomen pÄ kunskapstappet i den svenska skolan.
Vi lever i en mÀrklig tid dÀr ytlighetskulturen breder ut sig. Yta Àr pÄ ett förödande sÀtt överordnat djup. Politiker har tyvÀrr tappat förmÄgan att se de lÄngsiktiga konsekvenserna av sina beslut. Alltruism har nÀstan helt och hÄllet ersatts av egoism, egocentrism, narcissism och en "We are only in it for the money" kultur.