Man tar sig för pannan. Redan tidigare hade Krönsmon genom ett penndrag faktiskt flyttats flera kilometer lÄngt in skogen genom att endast kunna nÄs via en svÄrnavigerad, nÀstan otillgÀnglig infart. Simsalabim sÄ försvann det bÀsta, och kanske enda, sÀljargumentet.
Som lök pÄ laxen tycks kommunens högste nÀringspolitiske tjÀnsteman ha tappat stinget och vara pÄ vÀg att lÀmna. Det Àr troligen Ärets understatement att sÀga att Vimmerby Àr i akut behov av lite sunt marknadstÀnk för att fÄ fart pÄ projekt Krönsmon. I vÀntan pÄ en ny marknadschef kommer hÀr tre idéer och om allt gÄr Ät pipsvÀngen ett sista alternativ.
1. Omförhandla genast beslutet om infarten med Transportstyrelsen/Trafikverket. Direkt anslutning till vÀg 34 Àr helt avgörande. Om tio Är Àr det nya generaldirektörer, nya behov och alla verkets pengar gÄr till höghastighetsbanan, inga pengar till att riva upp ett vÀl fungerande provisorium i en smÄlÀndsk avkrok. Ett bra provisorium förvandlas lÀtt till en permanent lösning.
2. SÀtt upp en stor reklamskylt lÀngs vÀgen om att hÀr finns attraktiva industritomter till salu. NÄgra av de tiotusentals förÀldrar till alla barn som ska besöka ALV i sommar kanske har ett behov, kanske kan fÄ en ide... Varför ser man annars reklamskyltar lÀngs vÀgarna vid andra kommuners etableringsomrÄden?
3. Sockra erbjudandet typ 50 procent rabatt pÄ tomtpriset till den som tecknar kontrakt först, 25 procent till nr tvÄ, gratis bredband till företag och gratis Ärskort till ALV och NÀs för alla nyinflyttade anstÀllda i företag som skriver kontrakt 2016-17...
Om allt gÄr Ät pipsvÀngen och tomterna förblir osÄlda; sÀlj grushögarna och Äterplantera skog. DÄ kanske vi kan fÄ lite ÄterbÀring pÄ investeringen om sÄ dÀr 50-60 Är.