Det är alltså svårt att veta om det blir snabbtåg eller inte, alltfler drabbas av beslutsvånda av ekonomiska skäl. Miljöpartiet är snart de sista entusiasterna. I riksdagens partiledardebatt talade Isabella Lövin fortfarande om miljövinsten med att flytta transporter från väg till järnväg och då helst höghastighetståg. Jag har inte någon gång hört henne eller någon annan miljöpartist ens antyda något om de stora utsläpp av koldioxid och ännu värre växthusgaser som görs under byggtiden, cirka 20 år. Det är utsläpp från alla dieseldrivna entreprenadmaskiner som krävs, metanutsläpp från tunnelbyggen, broar och all annan markpåverkan och inte minst utsläpp från tillverkningen av stål och betong som är två av de branscher där det är svårast att minska utsläppen. När professor Johan Rockström och andra experter ständigt talar om hur viktigt det är att minska utsläppen omedelbart jobbar MP för att öka dem under många år.
Tanken är att de miljövänliga höghastighetstågen ska ta över trafik från vägarna. Det är bara det att redan den första utredningen om dessa banor för många år sedan redovisade att det kunde ta 50 år innan miljöskulden som byggts upp under byggtiden skulle vara betald, om den ens skulle gå att betala alls. Sedan dess har det planerats för och avgivits löften att transportsystemet ska vara fossilfritt 2030. Om höghastighetsbanorna i bästa (värsta) fall är färdiga 2035 finns den trafik som ska ersättas inte kvar.
Hur tänkte ni där Miljöpartiet?