Vilken rätt har medarbetarna att uttrycka sina åsikter angående synpunkter hur undervisningen kan förbättras, utan att bli utfrysta och ser sig nödgade att sjukskriva sig alternativt söka arbete i annan kommun?
Meddelarfriheten är fastslagen i en av våra grundlagar. Åsiktsfriheten är fastslagen genom vårt demokratiska styrelseskick. På Västerviks Gymnasium gäller inte detta. I mail till sina medarbetare skriver gymnasiechefen citat: ”skvaller, skitprat och ryktesspridning” slut citat. Denna kultur påminner om hur fattighjon, mindre bemedlade, arbetare, kvinnor m,fl. behandlades för ca: 75-100 år sedan. Längre har man inte kommit på Västerviks Gymnasium!
Enligt uppgifter lever ledningen sitt eget liv. En del rektorer håller sig undan och besöker sällan verksamheterna. En del har satt i system att ta långa semestrar under terminstiderna. Medarbetarna får själva klara ut situationer som uppstår. Vid sjukfrånvaro hos medarbetarna belastas de som är i tjänst på ett orimligt sätt, eller att många lektioner ställs in. ”Lärare” plockas in ”från gatan” utan någon relevant utbildning. Ingen informerar om detta, varför de ibland uppfattas som ytterligare elever.
Det är inte underligt att det uppstår bråk under sådana omständigheter: osynlig ledning, överbelastade lärare, outbildad personal, elever från olika länder med olika kulturer och bakgrundsupplevelser. De ledande politikerna lyser, som vanligt, med sin frånvaro. Endast en politiker, Johannes Regell från socialistiska välfärdspartiet, har besökt gymnasiet efter den senaste tidens bråk och turbulens. Heder åt dig Johannes so har gjort dig tid att gå dit och lyssnat på lärare och elever. Du gjorde en bra presentation i senaste fullmäktige. Du överdrev inte, snarare tvärtom. De uppgifter som jag m.fl. har fått är betydligt värre. Du fick inte heller svar på din fråga om det fanns någon plan för att förbättra situationen för elever, lärare och övriga medarbetare. Tolkningen är glasklar: Det finns ingen plan varken hos politiker eller ledning!
Ett ytterligare orosmoment har fördelningen av de extra lärarmiljonerna från staten ställt till, där 40-50% blivit utpekade som mindre värda! Gagnar det samverkan för ett bättre lärande på Västerviks Gymnasium?