Flygplatsen har sina fördelar

Heja Åsa Frosterud Jägerhorn, det var jättebra med din insändare i tidningen, tack för den. Man blir riktigt arg av Uppdrag Gransknings snedvridna inslag i tv, där bara negativa saker tas med.

Från läsekretsen2018-04-03 22:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

T ex ensidigt att Slottsholmen bara är lyxbostäder. Bra att du förklarade vad som finns och ska bli. Det bör ju kunna bli lika trevligt som förr på gamla Slottsholmen, där man kunde sitta och äta med sjöutsikt åt bägge håll och dans. Fast nu kan det ju vara året om.

Och flygplatsinslaget som att 10 miljoner är borta till ingen nytta. I media förklarade man ju att det pågår arbete med att få flygplatsen uppklassad, bl a med den nya tekniken för flygledning från en annan flygplats. Och varför nämns inget om drönartestplanerna?

Där finns konkurrens från Örebro län, som håller på att starta en förstudie och söker finansiering från Vinnova för ett drönartescentrum.

Sedan är ju inte allt bra heller. Det där med flygningarna med flygplatschefens plan verkar ju inte vettigt. Förr hade vi ju reguljärt taxiflyg till Bromma och sedan Arlanda. I början med en pilot, efter en olycka i Blekinge tror jag, så skärptes det så att det måste vara två piloter.

På slutet användes Twin Otter-plan som tog ca 18 passagerare. Det fungerade jättebra med en morgon- och en kvällstur.

Man borde kunna dra ut för- och nackdelar från den trafiken, även om det är andra förutsättningar idag. Idag när närmaste flygplatser är Linköping, Norrköping, Kalmar, Jönköping och Skavsta, d v s minst 10,5 mil dålig landsväg, är det väl inte helt fel tänkt geografiskt att satsa på Mommehål. Alternativet är kanske flygtaxi till Norrköping.

Läs mer om