Därför ska området intill Lundgatan bevaras som ett grönområde

Jag var med i "styra" på slutet av 70-talet och början på 80-talet. KF-ledamöter beslutade då att det i dag aktuella grönområdet för ytterligare en förskola skulle bevaras som rekreations- och fritidsområde. Beslutsunderlaget är säkert tillgängligt i stadsarkivet.

"Låt det aktuella området, som vi i KF på 70-80 talet tog beslut om skall bevaras som en lunga, fortsatt vara rekreations- och fritidsområde för våra invånare", tycker en läsare.

"Låt det aktuella området, som vi i KF på 70-80 talet tog beslut om skall bevaras som en lunga, fortsatt vara rekreations- och fritidsområde för våra invånare", tycker en läsare.

Foto:

Från läsekretsen2017-05-15 08:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

De redan etablerade verksamheterna upplever jag som ett intrång i områdets bevarandebeslut. Finns det en detaljplan för de befintliga verksamheterna?

Områdets skötsel av skogen är något eftersatt med tanke på rekreationsområde. Kommunen har inte vårdat och skött skogen inom området som naturvårdsområde.

Kommunfullmäktige antog "Fördjupning av Vimmerby kommuns översiktsplan 2015 del 1, 2015-09-08, Rev, 2016-02-13". I planen är området fortfarande bevarat som rekreations- och fritidsområde. Har beslutsfattarna läst på om områdets historia och innebörden av den fördjupande översiktsplanen? I området har det legat en skjutbana med ett kulfång. Tror inte att detta kulfång är sanerat.

Har sett en skiss för detaljplan över markanvändning för en tredje förskola i området. Jag upplever detaljplansförslaget som ett uppdrag av KS som kan liknas vid "Tok gör som Tok vill".

Hur är det med likställighetsprincipen? Hur skall vi värdera ett löfte? Det lär finnas ett löfte till en person att bevara en "kohage" och ett löfte till valmanskåren och övriga att bevara det aktuella grönområdet. Om det första löftet ska gälla före det andra löftet, då bör nog en del KF-ledamöter i mitt tycke söka sig ett annat fritidsintresse.

Jag talade med ett av våra kommunalråd angående alternativ placering av förskola och föreslog att åkerlappen i Kohagen" nedanför naturmarken, mellan stenmuren, Lundgatan och GS-vägen, skulle kunna vara en lämplig placering av förskola. Tänk vilken glädje för barn att få springa i Prästgårdens kohage där Astrid lekt och sprungit som barn för snart 100 år sedan.

Området har en central placering med tanke på generationsskiften i Hultet och Kohagsområdet samt Norr- och Sörgården m.fl. Nu har dock kommunen skickat med denna hage och ett grönområde utmed Prästgårdsgatan till ALV för en krona. Området nedanför GS-vägen i kohagen var "blåmärkt" när ALV fick köpa del av grönområdet utmed Kohagsgatan.

Jag upplever att "Vimmerby Astrid" var en filantrop. Hoppas att jag har rätt. Om ALV:s styrelse hyser samma inriktning kanske det är möjligt till ett återköp av det beskrivna området för två kronor - vinsten är då 100%. Om inte detta är genomförbart kanske ALV kan tänkas bygga och ha kommunen som hyresgäst på ett 10-15-års kontrakt. Eftersom kommunens ekonomi är hårt ansträngd kan detta vara en möjlig lösning.

Provisoriska paviljongers placeringar för barnomsorgen behöver inte vara beroende av avloppsanslutningar. Paviljongers avlopp kan från en pumpgrop anslutas till en tank som töms efter behov. Vatten och el är ett mindre problem då dessa anslutningar inte är beroende av självfall. Alternativa placeringsförslag förutom det som VOK föreslagit, kan vara Vimarvallen då förskolans verksamhet är dagverksamhet. Åbro:s industribuller är ju långt ifrån störande jämfört med det som ljuder utanför ALV:s fastighets gräns, Karlbergs tomt, Ceos-området intill skogsdungen området vid Vändladalsområder där det finns en pulkabacke.

Vid uppförande av paviljonger borde "byggnadsnämnden" kunna ge dispens om verksamheten skulle strida mot gällande plan.

Drabbade familjer får problem p.g.a. intagningstopp till barnomsorgen. De måste nu tulla på uttaget för föräldradagar och sparade föräldradagar, de kan inte gå tillbaka i tjänst, vilket innebär att även arbetsgivare blir drabbade av detta. Kommunen skall inom skälig tid, fyra månader från ködatum, erbjuda barnomsorg för att inte bryta mot skollagen. Om kommunen inte klarar att hålla den lagstadgade rätten till barnomsorg för familjerna bör dessa familjer inte behöva drabbas av ekonomisk skada. Kommunen måste ta ansvar för sin bristande förmåga att leva upp till gällande lag. Om problemet till brist på barnomsorgsplatser är att många nyanlända familjer med barn i förskoleålder har anvisats Vimmerby, kan det vara svårt att göra prognoser. Om så är fallet måste Migrationsverket se till att familjer går skadeslösa till dess att barnomsorgsplats kan anvisas.

Jag upplever att kommunledningen har förorsakat oreparerbara intrång i våra grönområden till förmån för besöksnäringen samt varit vårdslös med förvaltning, avyttring och försäljning av kommunala fastigheter m.m. - och det utan tanke på likställighetsprincipen. Den som vill kan nu begära att få bedriva verksamhet på passande område.

Låt det aktuella området, som vi i KF på 70-80 talet tog beslut om skall bevaras som en lunga, fortsatt vara rekreations- och fritidsområde för våra invånare. En del KF-ledamöter är fortfarande i livet.

Jag är medveten om kommunens självbestämmanderätt och även att det är val vart fjärde år, som i mitt tycke kan vara för lång tidperiod.