När detta har hänt ett flertal gånger de senaste åren vet jag att jag skall pröva med att dra ur alla telefoner, vänta, och koppla in igen. På måndag ringer en person från Telia och säger att det inte är några fel på deras ledningar. Hon har minsann mätt: "ända från telestationen och till mitt första jack". Jag försöker då förklara att det faktiskt inte är något fel inne i huset, utan att jag hört samma visa ett antal gånger tidigare om att de "har mätt". "Det är inget fel på ledningen" hävdar hon igen. Jag försöker då att förklara att man inte kan dra några säkra slutsatser genom att mäta spänningar, då måste man veta vad som finns i andra ändan. Över 40 års erfarenhet från arbete med elektronik bör ju rimligtvis sätta sina spår.
Till slut går hon med på att ta kontakt med min fru som är hemma och kan nås på en annan mobiltelefon. Gemensamt hjälps de åt och Telias support erkänner nu att det faktiskt är fel på deras ledning.
Dagarna går och inget händer. Under tiden har jag inte möjlighet att telefonera eller använda internet - något som jag ju mest har möjlighet att göra under helger. Betala räkningar görs som bekant oftast via "nätet" numera.
En vecka passerar, och man tror ju att det skall hända något - "Felet åtgärdas normalt inom 3-4 arbetsdagar" och om det nu inte är något "normalt fel" tar väl Telia kontakt? trodde jag. 13 dagar efter anmälan funkar det fortfarande inte och nu ringer jag telia 90200. Efter mycket lång väntan i mobiltelefonen får jag prata med en trevlig dam som verkar förbryllad över att jag inte fått tillbaka telefonen efter nästan två veckor.
Hon ber att få återkomma och gör så ca 15:30 på fredagen. Hon har då varit i kontakt med nätoperatören som säger att felet är fixat. Och om det då fungerar skulle jag ringa 90200 och avanmäla felet, jag skulle använda mig av val 4, då skulle jag komma direkt till operatör. När jag kommer hem ca en timma senare är telefonen lika död som tidigare?
Försöker ringa 90200 från min mobil "det är 68 före i kön" - och det fanns överhuvudtaget ingen möjlighet att välja 4 - jo, jag försökte, men fick bara till svar att det bara var alternativ 1-3 som gällde. Måndagen den 8 mars 2010 ringer jag ånyo till Telia: " Vi har en felanmälan registrerad på ditt nummer" . Operatören som jag till slut får kontakt med, kan inte förklara vad felet är men han återkom och meddelade att det var ett "mer komplicerat" fel och teknikerna kom inte åt p.g.a. snö och is...
Jag bad då att få bli kopplad till dessa tekniker, men det är en annan ägare, Skanova. Jag bad då om ett telefonnummer till dem. Han lovade att återkomma, vilket han gjorde via mail:
"Hej. Det är tyvärr ingen idé att du ringer dom. Dom har inga kundkontakter. Jag kommer att be min chef att ringa dig så fort det går. Kanske inte idag dock. Hon sitter på möte i e.m. Med vänlig hälsning Telias kundtjänst gbg". Ett dygn senare har inte ovanstående chef hört av sig - kanske har hon försökt att ringa på mitt hemnummer? Jag har cirka 2 km luftledning och det har aldrig tidigare varit snack om att det skulle kunna bli ett komplicerat fel. När Telia själva hade hand om ledningen kom en person ut, spände på sig skidorna och drog själv om 200 meter kabel som hade rivits ner av vinterstormen.
Anonym telefonlös abonnent
Bedrövlig support från Telia
Lördagen 20 februari tystnar återigen min fasta telefon- och därmed även internet. Ringer från min mobil 90200 och felanmäler - det är inte helt lätt att komma fram till den automatiska "servicen". Där frågar man bl.a. om jag vill ha vidarekoppling till ett annat nummer under tiden som felet kvarstår - givetvis skall jag stå för kostnaderna!Mycket märkligt. "Felet åtgärdas normalt inom 3-4 arbetsdagar".
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.