Barnen, julen och alkoholen

December är här. Advent och lucia. Snart är det jul. Då tänker vi på glädje och gemenskap, och så är det för de flesta. Det är bra! Men sanningen är också att alldeles för många barn och ungdomar möter denna årstid och julfirandet med en klump i magen. Med en växande oro. Statistik är alltid vanskligt. Men det vi nu ändå vet är att ca 385 000 barn och unga lever i familjer där en eller två föräldrar har ett riskfyllt drickande, som är på gränsen mellan riskbruk och missbruk. Hur många det är i Kalmar län kan vara svårt att veta, och vilka som bor i din kommun eller din stadsdel är också svårt att säga exakt. Men de finns, och de har rätt att få stöd och hjälp.

Foto: TT

Från läsekretsen2016-12-22 14:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När lamporna på fritidsgården släcks, när man blåser ut ljusen på fritids och när vaktmästaren låser porten till skolan och går på julledighet, då är det tyvärr många barn i vårt län som känner oro. Snart är det jul.

Denna dramatik inför julen gäller inte alla, men barn är skickligare och känsligare än vi ibland vill tro och erkänna. Vuxna förändras när de dricker alkohol, det vet vi. Vi vet också att barn upptäcker och känner denna förändring tydligt. Kanske inte vid första glaset, men många gör det snabbt. Även om många vuxna vill tro att barn inte märker, så gör de det. När mammas kramar plötsligt känns lite annorlunda, när fasters skämt blir omöjliga att förstå eller när morfar luktar så konstigt, då står inte julen längre för trygghet och glädje.

Därför är olika aktiviteter som sätter barnen i fokus nödvändiga och välkomna! Det handlar om stöd till barn och familjer som lever med riskbruk och missbruk. Här kan mer göras från såväl kommuner och landsting som frivilligorganisationer. Vit Jul-kampanjen är en aktivitet som fokuserar på barnens behov. Vit jul har ett tydligt budskap, att oavsett hur man förhåller sig till alkohol i övrigt väljer man att avstå alkoholen under julen för att säkerställa att barnen kan känna trygghet. Detta är ett bra initiativ och ett bra sätt att fira jul.

Men det är på en tuff marknad vi vill föra fram idén om en alkoholfri livsstil. Reklamen för alkohol och alkoholdrycker väller över oss. Varje år drabbas vi av reklam för många hundra miljoner, allt i syfte att vi ska dricka mer alkohol.

Det som gläder oss mitt i anstormningen av alkoholreklamen som flödar fram är att det är de alkoholfria dryckerna som ökar mest när Systembolaget redovisar sina försäljningssiffror. Det är inte de största volymerna, men det är den största ökningen. Det är ett hälsotecken!

Under december upplever inte bara barnen bekymmer av alkoholen. Även vuxna känner en press. Det är inte alla som ser fram emot julbordet med jobbet. I undersökningar framgår att många vuxna känner en press och förväntan bland kollegor att de ska dricka alkohol på julfesten. Då är det tufft att säga nej om man inte kan peka på att man kör bil eller har jouransvar. Många kan vittna om att de druckit mer än vad de egentligen tänkt sig på grund av lockelse och den press de känner.

Det är viktigt att vi som enskilda eller som medlemmar i någon av våra folkrörelser är med och skapar en positiv glädjefylld opinion inför julen. Lika lite som alkohol och trafik hör ihop, vilket de flesta har respekt för, lika lite hör alkohol och julfirande ihop. Såväl vuxna som barn mår bäst och får störst glädje om man ser till att låta julfirandet befrias från alkohol. Därför önskar vi en vit jul 2016!

Läs mer om