Backa inte från kravet på åtgärder mot telefonskojare

I de senaste nyheterna kan man förstå att lobbyister och andra gjort ett fantastiskt jobb för säljbranschens räkning.
Nu börjar politikerna att ”svaja” och till förmån för telefonförsäljarföretagen – skojare eller inte så måste detta ändå ”stävjas”.

Från läsekretsen2016-11-23 18:10
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Telefonförsäljning, seriös eller oseriös, har under mycket lång tid upplevts och uppfattats som störande – och jag vill nog påstå av ”alla”.

Flera konsumenter avbryter oftast liknande telefonsamtal själva genom att bara ”lägga på luren” men tyvärr långt ifrån alla.

Men tyvärr, alltför många konsumenter /individer/ ingår avtal, som sedan visar sig inte går att komma ur. Det kan gälla alla konsters abonnemang från telekommunikationer, tidningar och tidskrifter till hälsopreparat för att nämna något.

En av våra grundbultar i liberalismen är och har alltid varit att stärka ”individens” makt mot all slags av överförmynderi – bara en enkel liberal påminnelse.

All form av försäljning, över disk eller via telefon MÅSTE därför skriftligen bekräftas av båda parter – i annat fall föreligger inget avtal!

Blir inte det skriftliga avtalet påskrivet gäller med andra ord inget avtal heller – då har inte parterna förbundit sig till något.

Fall inte undan för särintressenas alla argument för att behålla mer eller mindre ett ”ruttet” system.

Visa istället att vi som liberaler står upp för individens rätt och visa, att alla försäljningar skall åtföljas av en SKRIFTLIG bekräftelse.

Det enda och riktiga sätt för att man skall påstå, att en överenskommelse ägt rum.

En mycket enkel regel och bör inte ifrågasättas!

Läs mer om