Mycket har redan skrivits och mycket kommer säkerligen fortsättningsvis att skrivas om det så kallade ”lärarlönelyftet”. En statlig reform, som inte fallit väl ut. Först så uppfanns emellertid försteläraren, en chans för lärare runt om i landet att göra karriär i yrket, utan att gå miste om sommarlovet. 5000 kr extra i månaden till den lärare som av sina chefer anses vara lite bättre än alla andra.
I Hultsfreds kommun är det relativt oklart vad försteläraruppdraget har inneburit. Åtminstone för alla andra som inte varit inblandade i detta. Det är den gängse uppfattningen. Kritik mot denna reform kom omgående i form av att det skapar löneklyftor bland lärare samt att det bildas något som kan anses vara en ”elitlärargrupp” samt en grupp med ”övriga” eller ”andrelärare”, om ni så vill.
Polariseringen har också ökat inom lärarkåren och fortsätter när föräldrar hör av sig till skolan och undrar varför sonen eller dottern inte har förstelärare i undervisningen, utan tvingas undervisas av ”vanliga” lärare. Givetvis skulle alla lärare i landet redan i detta skede fått extra pengar i plånboken. Det hade varit ett starkt incitament för ALLA lärare att utveckla sig i sin yrkesroll och inte som nu, snegla på sina kollegor och fundera över vad hen kan som inte jag kan. Det hade varit ett lärarlyft om något!
Som om detta inte vore nog så kom det ytterligare en fin och rund summa statliga pengar, som från den 1/7 skulle delas ut till en alltmer blödande lärarkår. Möjligen för att kompensera för den förra reformen men officiellt för att göra yrket mer attraktivt och för att sätta press på kommunerna att följa med i löneökning. Tyvärr görs samma misstag om, och om denna löneförhöjning bestäms att endast ett fåtal lärare ska få motsvarande 2500 kr extra i ett år framåt. Huvudman bestämmer vilka som ska få ta del av den.
I Hultsfreds kommun presenterades sent omsider de kriterier som skulle gälla för att få ta del av dessa pengar. Bland annat fastslogs att du behöver vara en lärare som gör det lilla extra i din undervisning. Vi är trygga i att hävda att varenda lärare i Hultsfreds kommun gör det lilla extra och givetvis blir detta till ett dilemma för våra rektorer. Vilka ska få och vilka blir utan? Det är ändå så att faktum kvarstår, ett urval har gjorts och vi som står bakom den här insändaren gör, enligt våra chefer, inte det där ”lilla” extra och har därmed inte fått ta del av de statliga pengarna. Detta var verkligen ett tungt besked att få! Eller besked och besked förresten, ingen har sagt något och detta är ju synnerligen märkligt.
I Hultsfreds kommun har lärare under flera år arbetat aktivt med formativ bedömning. I korthet betyder det att vi lärare förmedlar till våra elever vad de kan och bör utveckla för att komma vidare i sitt lärande. Om vi ska leva såsom vi lär, även våra chefer, så bör samtliga lärare som inte fick ta del av lärarlönelyftet få veta på vilka grunder denna bedömning har skett, eller snarare, vad kan vi som prioriterades bort utveckla så att vi inte står kvar på samma ruta, samma lön? Inga brev och definitivt inga formativa samtal har skett mellan arbetsgivare och tredjelärare.
Tiden är dock inte förbi, det går fortfarande att göra rätt för sig! Vi ber ansvariga att ta till ett fusk och ”kika” på hur ”grannen” Uppvidinge kommun gör... Det är fantastiskt kul att Hultsfreds kommun skapar en ”underhållande” musikvideo för att marknadsföra kommunen. För 200 000 kr. Vi menar dock att det vore bättre om kommunen underhöll sin verksamhet istället. Det är nu dags för Hultsfreds kommun att stå upp för sina pedagoger genom att 1: Vara tydliga gentemot de lärare som inte fått ta del av lärarlönelyftet samt 2: Kompensera de lärare som blev utan. Gör man inte det, riskerar man att ”auktionera” bort många duktiga lärare, för vi finns – även i tredje sorteringen!