Vad krävs för att ledningen ska se problemen?

Det som tidigare var en trygg övergång mellan förskola och skola fungerar inte längre, menar insändarskribenten "Bekymrad", som uttrycker oro för situationen i förskoleverksamheten i Rumskulla.

Tidigare har samarbetet mellan förskola och skola i Rumskulla fungerat bra och gjort övergången trygg för barnen. Nu riktar insändarskribenten skarp kritik mot verksamheten och menar att det inte längre finns något fungerande samarbete. Genrebild.

Tidigare har samarbetet mellan förskola och skola i Rumskulla fungerat bra och gjort övergången trygg för barnen. Nu riktar insändarskribenten skarp kritik mot verksamheten och menar att det inte längre finns något fungerande samarbete. Genrebild.

Foto: Anders Ahlgren/SvD/TT

Insändare2023-02-17 08:40
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Rumskulla förskola – vad är det som ska behöva hända där? För att en förändring ska ske? 

Rumskulla förskola har varit en plats som barn och vårdnadshavare längtat till. Vårdnadshavare har varit trygga att lämna sina barn till personalen som jobbat där. Barnen har längtat efter att få gå dit för där har de varit trygga, de har fått vara upptäckare, de har fått omsorg och kärlek. 

Rumskulla förskola en förskola som använt sig av närheten till naturen, närheten till skola och fritidshem. En förskola där övergången mellan förskola och skola varit helt fantastisk, för man har använt sig av ett samarbete mellan förskolan och skolan och låtit de som ska börja förskoleklass redan under sista vårterminen i förskolan blivit en del av förskoleklassen. Där man har fått vara delaktig i idrott, fått hälsa på i skolan, låtit barnen i förskoleklassen jobba tillsammans med femåringarna. 

Men nu har Rumskulla förskola istället blivit en plats där barnen och vårdnadshavarna inte känner sig trygga längre och det finns vårdnadshavare som inte vill lämna sin barn. Barnen vill inte gå till förskolan längre utan gör allt för att få vara hemma med sin vårdnadshavare istället. Förskolan kan inte längre använda sig av ett samarbete med skolan. Personal på skolan och förskolan pratar inte med varandra. Samarbete mellan hem och förskola är också ett problem, där man ser vårdnadshavare som en belastning istället för en resurs. 

Vad är det som ska behöva ske för att ledningen ska se problemen som finns där och utreda dem och göra något åt det? En förskola som inte kan samarbeta och ser barn som belastning istället för resurser? Vad är det som har hänt med den förskolan som alltid varit så älskad av alla på orten till att nu vara en plats där vårdnadshavare och barn inte längre känner sig trygga?

Bekymrad

Svar direkt:

Hej! 

Jag tycker det är synd att inte insändarskribenten tar en kontakt med mig, jag känner inte till den bilden som insändaren beskriver.

Rektorn på skolan och jag har ett gott samarbete och vi har en plan som vi följer för övergång förskola till skola.

Jag har inte heller fått några indikationer på att vårdnadshavare inte känner sig trygga att lämna sina barn på förskolan

Jeanette Kindhag, rektor, Vimmerby kommun