LÀste i denna tidning att de nya busshÄllplatserna i Storebro ska börja byggas nÀsta vecka, vilket innebÀr att bussen, förutom skolbussen, inte lÀngre gÄr in i samhÀllet. Det hÀr upprör vÀldigt mÄnga Storebrobor.
Det har rÀknats ut att KLT sparar hela 2-3 minuters resvÀg pÄ att slippa köra genom samhÀllet. Det lÀste vi om redan vid planeringen av de nya hÄllplatserna, men dÄ hade vi 90 km i hastighet. Men har man rÀknat med att det Àr 80 km/h numera och vid tÀt trafik kan det dröja innan bussen kan köra ut pÄ riksvÀgen igen? Konstigt att inte restiden har förlÀngts nÄgot, sÄ tidsaspekten Àr inte hÄllbart argument.
Har nÄgon pÄ Trafikverket rÀknat ut hur mycket en person vinner i tid pÄ att ta sig till den nya hÄllplatsen, om man till exempel bor pÄ RönnbÀrsvÀgen, och idag har cirka 1 km att gÄ, men plötsligt fÄr det dubbla avstÄndet? Hur mycket i tid vinner de som bor ovanför skolan, och som idag bara har att gÄ nerför Skolgatan till hÄllplatsen nere vid centrum, och som helt plötsligt mÄste gÄ förbi KvillgÄrden in pÄ gÄng- och cykelbanan över StÄngÄn för att komma till den nya hÄllplatsen?
PÄ vintern, nÀr det Àr besvÀrligt vÀglag, och man kanske drar barnvagn eller anvÀnder rullator eller rullstol ska man tvingas ta sig fram dessa lÄnga strÀckor. Har nÄgon tÀnkt pÄ dessa mÀnniskor? Det kan fÄ till följd att man frÄgar om skjuts istÀllet för att nyttja kollektivtrafiken. "à k kollektivt för att minska utslÀppen och vÀrna om miljön" hör man ofta, men dÄ ska det vÀl förbÀttras och inte försÀmras. De allra flesta kommer att fÄ flera kilometer lÀngre gÄngvÀg till sin hÄllplats. De enda som möjligtvis skulle gynnas och fÄ kortare vÀg till de nya hÄllplatserna Àr boende i omrÄdet "Skalmon", men hÀr kör de flesta bil sÄ vi nyttjar inte kollektivtrafiken i nÄgon större utstrÀckning.
Detta bygge kommer att kosta cirka 3 miljoner, pengar som kunde anvÀndas bÀttre, som vid norra infarten om man kommer söderifrÄn, dÀr skulle det kunna göras en avkörningsfil, sÄ man slipper den farliga vÀnstersvÀngen vid macken. LikasÄ den mellersta avfarten om man kommer norrifrÄn, en avkörningsfil i kombination med omkörningsförbud förbi korsningen.
FörĂ€ndringar â absolut. Men pengarna mĂ„ste i första hand gĂ„ till trafiksĂ€kerhet och inte som nu, en försĂ€mring för de allra flesta som idag nyttjar kollektivtrafiken. Bara för 2-3 minuters tidsvinst, utan en tanke pĂ„ alla invĂ„nare i Storebro som drabbas hĂ„rt av detta.