SD: Nya busshÄllplatser drabbar Storebroborna hÄrt

Vi har inte blivit tillfrÄgade vad vi tyckte innan beslutet om busshÄllplats intill riksvÀg 34 togs. Vi förstÄr varför, det hade blivit stora protester. Det Àr ju lÀttare att bestÀmma över huvudet pÄ folk.

Bygget av de nya busshÄllplatserna i Storebro drar snart igÄng. En förÀndring till det sÀmre för mÄnga invÄnare i samhÀllet, menar insÀndarskribenterna.

Bygget av de nya busshÄllplatserna i Storebro drar snart igÄng. En förÀndring till det sÀmre för mÄnga invÄnare i samhÀllet, menar insÀndarskribenterna.

Foto: Jimmy Karlsson

InsÀndare2021-03-02 15:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

LĂ€ste i denna tidning att de nya busshĂ„llplatserna i Storebro ska börja byggas nĂ€sta vecka, vilket innebĂ€r att bussen, förutom skolbussen, inte lĂ€ngre gĂ„r in i samhĂ€llet. Det hĂ€r upprör vĂ€ldigt mĂ„nga Storebrobor. 

Det har rĂ€knats ut att KLT sparar hela 2-3 minuters resvĂ€g pĂ„ att slippa köra genom samhĂ€llet. Det lĂ€ste vi om redan vid planeringen av de nya hĂ„llplatserna, men dĂ„ hade vi 90 km i hastighet. Men har man rĂ€knat med att det Ă€r 80 km/h numera och vid tĂ€t trafik kan det dröja innan bussen kan köra ut pĂ„ riksvĂ€gen igen? Konstigt att inte restiden har förlĂ€ngts nĂ„got, sĂ„ tidsaspekten Ă€r inte hĂ„llbart argument. 

Har nĂ„gon pĂ„ Trafikverket rĂ€knat ut hur mycket en person vinner i tid pĂ„ att ta sig till den nya hĂ„llplatsen, om man till exempel bor pĂ„ RönnbĂ€rsvĂ€gen, och idag har cirka 1 km att gĂ„, men plötsligt fĂ„r det dubbla avstĂ„ndet? Hur mycket i tid vinner de som bor ovanför skolan, och som idag bara har att gĂ„ nerför Skolgatan till hĂ„llplatsen nere vid centrum,  och som helt plötsligt mĂ„ste gĂ„ förbi KvillgĂ„rden in pĂ„ gĂ„ng- och cykelbanan över StĂ„ngĂ„n för att komma till den nya hĂ„llplatsen? 

PĂ„ vintern, nĂ€r det Ă€r besvĂ€rligt vĂ€glag, och man kanske drar barnvagn eller anvĂ€nder rullator eller rullstol ska man tvingas ta sig fram dessa lĂ„nga strĂ€ckor. Har nĂ„gon tĂ€nkt pĂ„ dessa mĂ€nniskor? Det kan fĂ„ till följd att man frĂ„gar om skjuts istĂ€llet för att nyttja kollektivtrafiken. "Åk kollektivt för att minska utslĂ€ppen och vĂ€rna om miljön" hör man ofta, men dĂ„ ska det vĂ€l förbĂ€ttras och inte försĂ€mras. De allra flesta kommer att fĂ„ flera kilometer lĂ€ngre gĂ„ngvĂ€g till sin hĂ„llplats. De enda som möjligtvis skulle gynnas och fĂ„ kortare vĂ€g till de nya hĂ„llplatserna Ă€r boende i omrĂ„det "Skalmon", men hĂ€r kör de flesta bil sĂ„ vi nyttjar inte kollektivtrafiken i nĂ„gon större utstrĂ€ckning. 

Detta bygge kommer att kosta cirka 3 miljoner, pengar som kunde anvÀndas bÀttre, som vid norra infarten om man kommer söderifrÄn, dÀr skulle det kunna göras en avkörningsfil, sÄ man slipper den farliga vÀnstersvÀngen vid macken. LikasÄ den mellersta avfarten om man kommer norrifrÄn, en avkörningsfil i kombination med omkörningsförbud förbi korsningen.

FörĂ€ndringar – absolut. Men pengarna mĂ„ste i första hand gĂ„ till trafiksĂ€kerhet och inte som nu, en försĂ€mring för de allra flesta som idag nyttjar kollektivtrafiken. Bara för 2-3 minuters tidsvinst, utan en tanke pĂ„ alla invĂ„nare i Storebro som drabbas hĂ„rt av detta.