Det lĂ€ggs stor vikt vid de ekonomiska aspekterna i utredningen â trots att ansvariga politiker har sagt att det inte finns ekonomiska motiv som grund för utredningen. Vi vill veta vad kommunens egentliga syfte med omorganisationen Ă€r?
Vi ser dessutom inte att kostnaderna i utredningen för nedlÀggning av nuvarande förskola Àr relevanta. Uppgifter finns som sÀger att kostnaden enbart för att ta bort bottenplattan kan uppgÄ till 2 miljoner.
Vi finner det ytterst mÀrkligt att frÄgor om elevernas kunskapsinhÀmtande i Ärskurs 4-6 blir aktuellt nÀr det har blivit brÄttom att utreda en lokalfrÄga. Om denna oro har funnits tidigare ser vi det som en stor brist att vi inte har bjudits in till dialog. Var har denna information hÀmtats?
Idag Àr flertalet av lÀrarna pÄ Horns skola behöriga tack vara ett positivt förbÀttringsarbete och skolan Àr nÄgot att vara stolt över om man ska locka hit nya invÄnare, kom gÀrna hit och hÀlsa pÄ!
I Horn har lÀraren möjlighet att se varje elev, varje dag. En nÀra relation till sin lÀrare Àr en av de viktigaste faktorerna för lÀrande. Varje elev har möjlighet att göra sin röst hörd i mindre grupper, men Àven möjlighet att ta del av de större sammanhangen vid samarbete mellan klassgrÀnserna.
Vi ifrÄgasÀtter utredningens hÀnvisning till de studier som anvÀnts. Den Àldsta studien Àr frÄn 1992-1998. Mycket har Àndrats i lÀroplaner, pedagogik och undervisningssÀtt samt skolans förutsÀttningar att bedriva verksamhet. DÀrför borde hÀnvisningar kunna göras till nyare studier om klassers storlek och kollektivt lÀrande om dessa argument ska vara relevanta.
I utredningen framhÄlls vikten av barns sociala kontakter. Vi finner det osunt att lÀgga sÄ stor vikt vid att ha mÄnga sociala kontakter i just klassen dÄ barns sociala miljö inkluderar sÄ mycket mer Àn det. Vi ser risker med att eleverna i Ärskurs 4-6 flyttar till Kisa dÄ sociala kontakter pÄ hemmaplan utifrÄn fritidsintresse och aktiviteter riskerar att försvinna pÄ grund av lÄnga dagar och bristande ork samt att fler kompisar bor pÄ annan ort och det Àr svÄrt att upprÀtthÄlla dessa kontakter pÄ fritiden. Snarare kan ett utanförskap uppstÄ dÄ familjer har olika möjligheter att köra sina barn till Kisa för att upprÀtthÄlla sociala kontakter.
Vi finner att utredningen har stora brister i att undersöka helheten av barnens skoldag, frÄn att de lÀmnar hemmet tills att de kommer hem igen. Hur lÄnga dagar Àr det ok att ett barn i Ärskurs 4-6 kan ha? Hur sÀkerstÀlls trygghet under resan till och frÄn skolan bÄde pÄ bussen men Àven under vÀntetiden? Hur sÀkerstÀlls barnets behov av mat under dagen?
Vi ser pÄtagliga risker för samhÀllet i stort genom förslag 2. Det blir svÄrare för barnfamiljer att bo kvar i Horn dÄ 9 av 13 skolÄr har lÄnga resor och dagar, som följd kan en avbefolkning snarare Àn en tillvÀxt starta. Föreningar och nÀringsliv blir hotat och kompetensförsörjningen i viktiga verksamheter försvÄras.
Hela kommunen ska vÀxa, visa att det Àr ett budskap ni stÄr vid i bÄde ord och handling. LÀgg tillförsikt och resurser pÄ det vi idag ser fungerar.Trygga barn i en trygg nÀrmiljö dÀr vi tillsammans skapar för framtiden!