Hot – från arbetsgivare eller facket?

Ryanair drog sig ur förhandling, men av vilken anledning?

Ryanair drog sig ur förhandling, men av vilken anledning?

Foto: Roald, Berit

Insändare2018-08-14 15:32
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det skrivs om att Ryanair drog sig ur förhandling med piloterna när de upptäckte att fackföreningen skulle närvara. "Min uppfattning är att man planerade att hota piloterna så att de inte skulle våga genomföra sina planer," säger ordförande för SPF Martin Lindgren.

Tänk om det är tvärtom? För det första så skulle de inte vara ensamma. En medlare skulle vara med. För det andra innebär det att SPF-ordföranden anser att piloterna själva inte kan föra sin egen talan. Jag tror att det är vuxna, väl utbildade personer. För det tredje så har jag själv som arbetsgivare blivit hotad av fackförbund flera gånger. Det har inte känts som att de varit rädda om företaget eller jobben. Eller ens om sina medlemmar. Det har mera känts som att de vill visa sin makt, de är mer rädda om sina egna jobb och sitt förbund. De drog hela tiden ut väntetiderna till max, var arroganta och ibland rent hotfulla. De tog aldrig hänsyn eller nämnde mina rättigheter som företagare. Det slutade med att det inte finns några arbetsplatser hos mig alls. Och jag är inte ensam om min syn på fackförbundens alldeles för stora makt, det finns inom de flesta fackförbund.

Piloterna har sitt fria val så länge det finns ett bolag. De är inte tvingade att stanna på arbetsplatsen. Men facket kan förstöra så bolagen och arbetsplatserna inte finns kvar. Det vore inte första gången.

Glöm inte: Det är inte facken eller regeringen som ordnar jobben. Det är företagarna, och det är de som tar riskerna. Fackförbund tar inga risker eller ansvar.