Att "nia" kan till och med vara högfärdigt

"Etikettdoktorn" Mats Danielsson, har reagerat på insändaren "Sluta 'nia' mig, snälla du!" – och ger insändarskribenten stöd.

Etikettdoktorn Mats Danielsson, bosatt i Eksjö och Västervik, håller med insändarskribenten "Helst du, men annars fru" i hennes resonemang kring "niandet".

Etikettdoktorn Mats Danielsson, bosatt i Eksjö och Västervik, håller med insändarskribenten "Helst du, men annars fru" i hennes resonemang kring "niandet".

Foto: Pressbild/Fem punkter AB

Insändare2023-12-17 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tack för att du reagerar på detta evinnerliga ”Ni:ande”. För det används rent etikettsmässigt fel. Att tilltala kunden med ”NI” är i och för sig helt korrekt. Men då måste man också kunna hantera resten. Svarar kunden till exempel ”Tack ska DU ha!”, så har kunden därmed markerat att man vill tilltalas med ”DU”.

Fortsätter servicepersonalen då med ”NI” är det enligt vett och etikett detsamma som att ”högfärdigt” markera att jag (som personal) accepterar inte att vara ”DU med ER”. Och då pratar vi rejäl högfärd…. Inte bra kundbemötande. 

Hälsar ”Etikettdoktorn Mats”.

 
 
 
 
 
 
Läs mer om