Förslaget har lett till protester frÄn lokförare. De vill inte vara ensamma pÄ tÄget och visar vad som hÀnder om förslaget drivs igenom. Det Àr brist pÄ lokförare. Om förslaget inte stoppas kan man gÄ till nytt jobb.
Den svenska modellen bygger pÄ information, förhandlingar, avtal och metoder för konflikthantering. Förslag ska vara vÀl underbyggda. FrÄgor om sÀkerhet och hÀlsa Àr redan förhandlade och klara. Reglerna finns som lag i Arbetsmiljölagen, AML.
TÄgvÀrden tar fram ramper sÄ att rullstolen kommer upp pÄ tÄget. Lokförarna ska inte springa runt pÄ perrongen. Det Àr en dÄlig idé. TÀnk om nÄgon försöker kapa tÄget och tar lokföraren som gisslan.
Att lÀgga ner arbetet Àr en sympatiÄtgÀrd, inte en vild strejk. Företaget MTR tolkar den svenska modellen fel. MBL sÀger att företaget ska tuta innan man kör över facket. MTR tycker att lokförarna bryter mot MBL. Hot mot sÀkerhet och hÀlsa ska avvÀrjas. à tgÀrder för att höja sÀkerhet ska hanteras av skyddsombud.
Lokförarna gör fel. Facket tar avstÄnd frÄn sina medlemmar och hÀnvisar till pÄgÄende förhandlingar. SÀkerhet Àr inte en förhandlingsfrÄga. Företaget gör ocksÄ fel. Planer pÄ förÀndring ska meddelas skyddsombuden.
För att fÄ in frÄgan under AML ska företaget och skyddsombuden pröva hotet mot lokförarens sÀkerhet i en anmÀlan till Arbetsmiljöverket. Kortet skyddsombudsstopp Àr bara giltigt nÀr det har blivit fel. DÄliga förslag ska lÀggas i runda arkivet.