DÄliga förslag ska lÀggas i runda arkivet

Den gamle konduktören gick runt pÄ tÄget och frÄgade efter nypÄstigna. Den som missat att köpa biljett kunde betala för sig. Med nya boknings- och betalsystem har personalstyrkan minskat. MTR vill spara pengar pÄ att ta bort tÄgvÀrdar pÄ lokaltÄgen i Stockholm. Lokföraren blir ensam kvar.

Att lÀgga ner arbetet Àr en sympatiÄtgÀrd, inte en vild strejk, skriver insÀndarskribenterna, med anledning av de pÄgÄende protesterna mot beslutet att ta bort tÄgvÀrdar frÄn pendeltÄgen i Stockholm.

Att lÀgga ner arbetet Àr en sympatiÄtgÀrd, inte en vild strejk, skriver insÀndarskribenterna, med anledning av de pÄgÄende protesterna mot beslutet att ta bort tÄgvÀrdar frÄn pendeltÄgen i Stockholm.

Foto: TT-bild

InsÀndare2023-04-19 05:22
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Förslaget har lett till protester frĂ„n lokförare. De vill inte vara ensamma pĂ„ tĂ„get och visar vad som hĂ€nder om förslaget drivs igenom. Det Ă€r brist pĂ„ lokförare. Om förslaget inte stoppas kan man gĂ„ till nytt jobb. 

Den svenska modellen bygger pĂ„ information, förhandlingar, avtal och metoder för konflikthantering. Förslag ska vara vĂ€l underbyggda. FrĂ„gor om sĂ€kerhet och hĂ€lsa Ă€r redan förhandlade och klara. Reglerna finns som lag i Arbetsmiljölagen, AML.  

TĂ„gvĂ€rden tar fram ramper sĂ„ att rullstolen kommer upp pĂ„ tĂ„get. Lokförarna ska inte springa runt pĂ„ perrongen. Det Ă€r en dĂ„lig idĂ©. TĂ€nk om nĂ„gon försöker kapa tĂ„get och tar lokföraren som gisslan. 

Att lĂ€gga ner arbetet Ă€r en sympatiĂ„tgĂ€rd, inte en vild strejk. Företaget MTR tolkar den svenska modellen fel. MBL sĂ€ger att företaget ska tuta innan man kör över facket. MTR tycker att lokförarna bryter mot MBL. Hot mot sĂ€kerhet och hĂ€lsa ska avvĂ€rjas. ÅtgĂ€rder för att höja sĂ€kerhet ska hanteras av skyddsombud. 

Lokförarna gör fel. Facket tar avstĂ„nd frĂ„n sina medlemmar och hĂ€nvisar till pĂ„gĂ„ende förhandlingar. SĂ€kerhet Ă€r inte en förhandlingsfrĂ„ga. Företaget gör ocksĂ„ fel. Planer pĂ„ förĂ€ndring ska meddelas skyddsombuden. 

För att fÄ in frÄgan under AML ska företaget och skyddsombuden pröva hotet mot lokförarens sÀkerhet i en anmÀlan till Arbetsmiljöverket. Kortet skyddsombudsstopp Àr bara giltigt nÀr det har blivit fel. DÄliga förslag ska lÀggas i runda arkivet.