Att lÄta 15-Äringar framföra bilar pÄ vÄra vÀgar, och i flera fall trimmade till 80 kilometer i timmen, tycker nÄgon att det Àr en bra idé? Och med lika ansvarsfulla kompisar i bilen, som hejar pÄ...
FörÀldrar som tillÄter denna dödsfÀlla, kollar de att den ombyggda bilen Àr i lagligt skick? Eller litar de pÄ sitt ansvarsfulla barn, en 15-Äring med passagerare? Varför ska vi riskera att det kommer att gravsÀttas flera barn efter trafikolyckor med dödlig utgÄng?
Har dessa 15-Äringar genomgÄtt nÄgra prov och har de fÄtt utbildning i trafikregler och andra viktiga kunskaper? Ja, 12 timmars mopedutbildning. Vore det inte bÀttre att börja övningsköra vid 17 Ärs Älder inför att ta körkort vid 18 Är?
Att framföra bilar pÄ stora vÀgar med en maxfart pÄ 30 kilometer i timmen och övriga trafikanter och lastbilar med slÀp kör i 80-100 kilometer i timmen innebÀr stora risker. NÀr övrig trafik i halt vintervÀglag plötsligt fÄr en 30-kilometersbil framför sig efter en kurva, dÄ gÀller det att bromsa sÄ det förslÄr, och med mötande trafik förstÄs. Och köer bildas ju.
Om det tas beslut som vi sett kan leda till att barn dör trafiken, Àr det dÄ inte pÄ sin plats att Àndra reglerna, eller ska det fortfarande blundas? Vad tycker ni? Och vem tror ni gör dessa burnouts pÄ nÀtterna? Det Àr bara att kolla dÀck och innerskÀrmar.
Enligt SVT:s satirprogram Svenska Nyheter sÄ produceras det nya A-traktorer för fullt över hela landet. DÄ finns det tydligen pengar att spendera pÄ sina barn. Bensin, skatt och försÀkring med mera kostar. Ingen inflationskris dÀr inte.