J-O Holmström – en orädd flygare med svårslaget rekord

John Olof Holmström, Vimmerby.

Flygaren John Olof Holmström, har avlidit.

Flygaren John Olof Holmström, har avlidit.

Foto: Privat

Minnesord2023-10-05 19:30

Flygkapten John Olof Holmström, allas vår J.O, har lämnat oss. En fin vän och kamrat under många år.

Jag lärde känna John Olof tidigt, då var det akvarier och guldfiskar. J.O hade talanger för affärer och på senare tid blev det jakt och flyg. I början av 60- talet fick vi våra ”vingar”, som för J.O blev ett livslångt yrke. I början av hans långa flygkarriär flög vi under flera år tillsammans. Äventyren i lufthavet har gett många bestående minnen, vi var alla unga vildar och vi testade gränserna för vad våra flygplan tålde, på gott och ont. John Olof kände jag som fullständigt orädd och han hade kontroll över situationen, även om det ibland krisade till sig med exempelvis isbildning under mörkerflygning i moln, motorstopp och nödlandning. J.O var stabil, trygg och hans skyddsängel fanns alltid vid hans sida. 

Han älskade också att åka mc och många fick kontakt med J.O genom motorsporten. Han deltog även i tävlingar med både mc och bilar.

J.O började med segelflyg i flygklubben Nord Östra Smålands flygklubb i Hultsfred, där hans framgångar blev i elitklass. Ett minne är när han efter en urkoppling från bogserplanet fick bra termik, som hissade upp honom i ett åskmoln (CB) till nästan 5 750 meter. Segelflygplanet tyngdes av is och vägrade flyga, med flera överstegringar, fartmätaren frös fast, men J.O gav inte upp, sådan var han. Detta gav honom den fina utmärkelsen, höjddiamanten i sitt Guld C. J.O lyckades också med en sträckflygning, som gav honom den andra diamanten. År 1990 tilldelades han den Kungliga Aeroklubbens Förtjänstmärke i silver. Han blev både segelflyglärare och lärare på motorflygplan för land- och sjöflygplan, vilket resulterade i att han utbildat ett stort antal piloter.

undefined
John Olof Holmström hade över 20 000 flygtimmar under sina 42 år som pilot.

Hans stora intresse för flyg blev ett liv i luften. J.O tog anställning som fotoflygare och under flera år fotograferade han varenda bondgård från Ystad i söder till Karesuando i norr. Inte ett helt ofarligt uppdrag. J.O fortsatte sin utbildning och efter några arbetsamma år blev det ett D-certifikat ATPL= Trafikflygare av högsta klass. Nu kunde han titulera sig som flygkapten. Den ambition och framåtanda som J.O hade, var och är beundransvärd.

Holmströms Flyg bildades år 1968. Till att börja med var det fotoflyg, rundflyg och flygskola, så småningom växte företaget och vidareutvecklades till att bli HOLMSTRÖM AIR. Flygföretaget blev ett av de största i sin klass och som sysselsatte ett hundratal personer. Flygbasen låg i Hultsfred och vd blev J.O:s framlidna fru ”Sollan”. Det var mycket arbete i både med- och motgångar. Företaget växte med linjefart såväl nationellt som internationellt. Det var bland annat charterflygningar och uppdrag från försvarsmakten. I norr var det även en tid av sjöflyg. 

undefined
Flygaren John Olof Holmström, har avlidit.

J.O antog sig olika uppdrag, såsom leveransflygningar över stora delar av världen. Han flög 33 gånger över Nordatlanten med mindre flygplan, ofta i dåligt väder. J.O var en av grundarna till MAF Sweden ”Missionsflyg”. Han har utfört ett flertal leveransflygningar med missionsflygplan för organisationen såväl till Sydamerika, Afrika och Asien. En av leveransflygningarna av ett missionsflygplan färdades i syfte för hjälpverksamheten i Bangladesh, som bland annat Lions Foundation och Svenska Lions med flera skänkt till MAF Sweden, fick stor uppmärksamhet. John Olof fanns på plats en tid och räddade många människor i nöd. Flygplanet var inrett som ambulansplan och kunde landa på både vatten och land. Organisationens MAF har idag 133 flygplan, och ett stort antal piloter arbetar delvis ideellt i hjälpverksamhet på olika platser i världen.  J.O var en person som alltid var beredd att anta utmaningar, i en anda som har med den lilla människans hjälpbehov att göra. J.O var mycket aktiv inom Frivilliga Flygkåren, där han både var gruppchef och instruktör.

Ett av de sista årens jaktminne jag har av John Olof, är från en kall vinterdag med spårsnö och harjakt i Kinda. J.O satt väntande på sin skinnryggsäck vid björkvedsbrasan, täljande med sin egentillverkade jaktkniv på en rökt rådjursbog. Haren gick sina bukter med stövaren, det var musik i vinterskogen.

J.O var jägare, men också en stor djurvän. I Spegeldammen vid hans hem i Sjundhult, kunde han glädjas åt sina karpar, omgivna av röda näckrosor och ett rikt djurliv. John Olof gick miste om jordelivet i två år och tre månader, då han levde i lufthavet. Det blev 20 000 bokade flygtimmar, ett rekord som anses svårt att slå. Hans karriär och flygarliv kvalar in honom i historien som en av de verkligt stora aviatörerna inom svensk civil luftfart. Som avslutning passar en annan känd flygares dikt Ferdinand Cornelius ”Frid över minnet”.

Hem går flykten över kända byar

– skymtar hembyns kyrka r'en

Över bygden dela lätta skyar

ömsom skugga – solens sken

Hit vill jag en gång få återvända

längs min skolväg som jag ser

När min levnads dag nått sin ända

här bland minnen bäddas ner 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!