Nya bÄten ska ta profilen jorden runt

Den internationellt uppmĂ€rksammade oceanseglaren, tillika VĂ€sterviksbon, Sven Yrvind fyller 80 Ă„r den 22 april – en dag han ser fram emot.

Sven Yrvind tillbringar mÄnga timmar om dagen i sin verkstad.

Sven Yrvind tillbringar mÄnga timmar om dagen i sin verkstad.

Foto: Lotta Gometz

Familj2019-04-20 11:30

– Det ska bli roligt att fylla 80, sĂ€ger han.

Men nÄgot firande i egentlig mening har han inte planerat. Dagen ska till stora delar tillbringas med arbete i verkstaden pÄ Södra infartens företagscenter, förklarar han.

– Jag har en viktig uppgift framför mig och mycket att göra, sĂ€ger Sven Yrvind nĂ€r vi hĂ€lsar pĂ„ i hans verkstad veckan innan födelsedagen.

De projekt som nu upptar stora delar av hans tid Àr i huvudsak tvÄ. De hör ihop och kan sammanfattas: "Enkel bÄt, enkelt liv".

Du som följt Sven Yrvind via oss minns sÀkert att han förra vÄren gav sig ut till havs med sin senaste egentillverkade lÄgenergibÄt Exlex. Planen var att bÄten skulle föra honom till Nya Zeeland.

Men efter 40 dagar tog resan slut vid den portugisiska ögruppen Madeira.

– Jag upptĂ€ckte ganska tidigt efter avresan att bĂ„ten inte riktigt levde upp till mina förvĂ€ntningar. Den var för tung, för instabil och för trĂ„ng men jag avbröt inte direkt eftersom jag ville ha sĂ„ mĂ„nga dagar som möjligt till havs Ă€ndĂ„.

I stort sett omedelbart dÄ han insÄg bÄtens brister började han i huvudet att planera för nÀsta farkost och de förbÀttringar han tÀnkte göra. TorsdagskvÀllen den 26 juli var han tillbaka i VÀstervik och redan kvÀllen dÀrpÄ, fredagen den 27 juli, var han Äter i verkstaden för att fortsÀtta arbetet.

Den nya Exlex blir lÀttare men ocksÄ nÄgot större Àn sin föregÄngare.

"Enkel bÄt, enkelt liv", alltsÄ. BerÀtta! Vad handlar detta om?

– Det Ă€r namnet pĂ„ en bok jag arbetar med. Tanken Ă€r att jag ska skriva fĂ€rdigt den i bĂ„ten nĂ€r den blivit klar och jag kommit ivĂ€g.

– Det gĂ„r ju inte sĂ„ bra för vĂ€rlden. Det gĂ„r utför med miljön. Vi mĂ€nniskor har förbrukat alldeles för mycket av jordens resurser. Jag vill visa att det enkla livet Ă€r det fina livet, nĂ„got som mĂ„nga filosofer genom historien har framhĂ„llit före mig. MĂ„nga nutidsmĂ€nniskor Ă€r ocksĂ„ fullt medvetna om detta men det finns ett slags enkelhetens paradox...

– Jag tror att jag har kommit pĂ„ förklaringen till varför mĂ€nniskor har sĂ„ svĂ„rt att vĂ€lja det enkla livet, trots allt. Det hĂ€r kommer jag att berĂ€tta om i boken.

En mÄlsÀttning Àr att kunna inspirera andra att vÀlja ett enklare liv, förklarar Sven Yrvind.

– NĂ€r boken Ă€r klar kommer jag att segla runt i vĂ€rlden och sprida mitt budskap.

Den som inte vill vÀnta tills boken Àr klar kan följa Svens förehavanden pÄ hemsidan yrvind.com. HÀr planerar han ocksÄ att lÀgga ut partier ur boken allt eftersom.

Som exempel pÄ fördelen med det enkla pekar han pÄ en nytillverkad Ära i verkstaden.

– En Ă„ra Ă€r sĂ„ mycket enklare Ă€n en motor. En motor krĂ€ver tusen bitar, varav det mesta Ă€r dĂ„ligt för miljön. Det behövs en tank, drivmedel, batteri, mĂ€tare och reglage. Bland annat. Med en enkel Ă„ra kan man lösa mĂ„nga problem.

Detta att ta hÀnsyn till naturen Àr nÄgot som Sven Yrvind fick med sig med modersmjölken.

– Min salig mor sa: "NĂ€r du lĂ€mnar en plats sĂ„ lĂ€mna den Ă€nnu finare Ă€n nĂ€r du kom".

Grunden för Svens bÄtintresse lades redan i barndomen. Han vÀxte upp pÄ BrÀnnö i Göteborgs södra skÀrgÄrd.

Hans pappa och morfar var bÄda sjömÀn. Och bÄda omkom nÀr engelsmÀnnen sÀnkte det fartyg de bÄda befann sig pÄ i Hongkongs hamn under andra vÀrldskriget, berÀttar han.

SjÀlv vÀxte han upp med sin mamma, mormor och syster pÄ BrÀnnö.

– Vi levde under ganska enkla förhĂ„llanden, och det dröjde innan mamma hade rĂ„d att köpa en egen bĂ„t. Innan dess lĂ„nade jag grannens eka dĂ„ och dĂ„. Bland annat nĂ€r vi behövde fara till Styrsö för att handla.

Under skolÄren, och Àven som vuxen, hade han svÄrt att instÀlla sig i ledet och leva i överensstÀmmelse med samhÀllets normer.

– Jag var ”ett problembarn”. Förmodligen för att jag har en tankestruktur som Ă€r annorlunda.

I början av 1960-talet köpte han sin första egna bÄt. PÄ den byggde han ett hus och havet kom rent bokstavligen att bli hans hem. Ja, pÄ den vÀgen Àr det.

Genom Ären har han byggt flera bÄtar pÄ egen hand och med en handfull av dessa har han korsat Atlanten.

– Att ha ett mĂ„l och en uppgift gör mig lycklig. Det kĂ€nns viktigt för mig att dela med mig av mina insikter och erfarenheter och de kunskaper jag har skaffat mig genom Ă„ren.

– Nu Ă€r jag sĂ„ pass gammal att miljökatastrofen egentligen inte pĂ„verkar Ă„terstoden av mitt liv i nĂ„gon större grad. Det Ă€r för kommande generationers skull jag kĂ€mpar. Med budskapet "Enkel bĂ„t, enkelt liv" vill jag visa en vĂ€g till en bĂ€ttre vĂ€rld, sĂ€ger han.

En liten, vÀlbyggd, farkost Àr sÀkrare Àn en stor, menar Sven Yrvind. 

MĂ„lningen förestĂ€ller Annie Edson Taylor som överlevde en fĂ€rd nerför Niagarafallen i en tunna. Året var 1901.

"Hade det varit en större farkost hade den gÄtt i tusen bitar", sÀger Sven Yrvind.
En liten, vĂ€lbyggd, farkost Ă€r sĂ€krare Ă€n en stor, menar Sven Yrvind. MĂ„lningen förestĂ€ller Annie Edson Taylor som överlevde en fĂ€rd nerför Niagarafallen i en tunna. Året var 1901. "Hade det varit en större farkost hade den gĂ„tt i tusen bitar", sĂ€ger Sven Yrvind.
Böcker

Sven Yrvind har skrivit flera böcker.

Bland andra den sjĂ€lvbiografiska "Med Bris mot Kap Horn: en lĂ„ngfĂ€rdsseglares liv och seglatser", frĂ„n 1985. Boken skrev han tillsammans med Anders Öhman.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!