Brommautredning risas frÄn start

FrÄgan om Arlanda mÄste byggas ut kan bli den hetaste frÄgan nÀr avvecklingen av Bromma flygplats ska utredas. Moderaterna risar dock regeringens upplÀgg för utredningen redan före start.

Trafikverkets ordförande Magnus Persson ska utreda vad som behövs pÄ Arlanda (bilden) för att trafiken pÄ Bromma ska kunna flytta dit. Arkivbild.

Trafikverkets ordförande Magnus Persson ska utreda vad som behövs pÄ Arlanda (bilden) för att trafiken pÄ Bromma ska kunna flytta dit. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Transporter2021-04-28 15:44

Det Àr Trafikverkets ordförande Magnus Persson som ska snabbutreda en förtida avveckling av Bromma och flytt till Arlanda.

En av hans viktigare uppgifter blir att sÀkra att det finns kapacitet pÄ Arlanda att ta emot den trafik som flyttas frÄn Bromma.

– Det Ă€r en grannlaga uppgift att sĂ€kerstĂ€lla att samhĂ€llsviktigt flyg och inte minst inrikesflyget ska fĂ„ plats, sĂ€ger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) om uppgiften.

Uppdraget till Magnus Persson följer pÄ presskonferensen i förra veckan, dÀr Eneroth och klimat- och miljöminister Per Bolund (MP) gjorde klart att regeringen vill lÀgga ned Bromma flygplats och flytta trafiken och verksamheten till Arlanda.

Det skulle kunna innebÀra en avveckling före 2038, det Är som det nuvarande avtalet för Bromma mellan Stockholms stad och statliga Swedavia gÀller.

M: Oseriöst

Moderaternas trafikpolitiska talesperson, Maria Stockhaus, vill inte se nÄgon avveckling i förtid. Hon betecknar uppdraget till utredaren Persson som oseriöst.

– Det talas om hur Bromma ska avvecklas, inte om. Och man anvĂ€nder vĂ€rderingsord som nödvĂ€ndig och tillrĂ€cklig om vad som krĂ€vs för kapacitet pĂ„ Arlanda, sĂ€ger Maria Stockhaus.

– FrĂ„gar man Miljöpartiet anser de vĂ€l att det inte behövs nĂ„gon mer kapacitet överhuvudtaget.

Hon befarar att ordvalen kan leda till att sÄdant som ambulansflyg och annat samhÀllsflyg flyttas till Skavsta och VÀsterÄs och att det inte blir nÄgon tillbyggnad av Arlanda.

Magnus Persson ska för sina förslag utgÄ frÄn och redovisa befintliga "översiktliga bedömningar" av flygets utveckling pÄ kort och lÀngre sikt. Maria Stockhaus anser att det inte duger att stödja sig pÄ översiktliga bedömningar, grundligare analyser mÄste till och de tar lÀngre tid Àn över sommaren.

– Vi Ă€r mitt i en kris och vet inte hur utvecklingen ser ut, sĂ€ger hon.

KlarlÀgga

Tomas Eneroth sÀger att det Àr viktigt att göra klart vilka juridiska och ekonomiska Ätaganden som finns, för statliga flygplatsbolaget Swedavias del och statens del, inte minst gentemot de privata aktörer som nu finns pÄ Bromma. Det Àr inte sÄ enkelt att bara besluta om avveckling.

TT: Är det uteslutet med en utbyggnad av Arlanda?

– Det Ă€r svĂ„rbedömt.

Eneroth pekar bland annat pĂ„ Swedavias rapport dĂ€r bedömningen görs att det i alla fall inte behövs en fjĂ€rde bana "de nĂ€rmsta Ă„ren" om trafiken pĂ„ Bromma flyttas dit. Ända sedan Socialdemokraterna och Miljöpartiet började regera ihop 2014 har de varit oense om Bromma och Arlandas utveckling. Striden Ă€r inte slut, men fĂ„r vila tills dess att utredningen Ă€r klar.

– En utmaning vid Arlanda nu Ă€r ju att ha ett underlag för att locka internationella direktlinjer. Det Ă€r klart att ett bredare marknadsunderlag och fler transferpassagerare ökar ju förutsĂ€ttningarna. Det Ă€r ingĂ„ngar utredaren fĂ„r ta med sig, sĂ€ger infrastrukturministern.

Fakta: Processen

21 april: Regeringen meddelade att den vill avveckla Bromma flygplats och flytta trafiken till Arlanda

27 april: En utredning tillsÀtts med Trafikverkets ordförande Magnus Persson vid spakarna. Han ska, bland mÄnga andra frÄgor, gÄ igenom hur kapaciteten pÄ Arlanda kan sÀkras för att klara trafiken frÄn Bromma.

Förutom inrikeslinjer handlar det om ambulansflyg, bland annat.

TillgÄngen pÄ slottider, det vill sÀga avgÄngs- och landningstider pÄ mornar och kvÀllar, kan bli ett problem för inrikesflyget.

Kommunikationer till och frÄn Arlanda behöver förstÀrkas.

31 augusti: Utredningen ska vara klar.

Hösten 2021: Regeringen tar stÀllning till utredningen och om det Àr möjligt att ta bort Bromma frÄn basutbudet av flygplatser.

Efter ett sÄdant beslut har Swedavia 36 mÄnaders uppsÀgningstid gentemot Stockholms stad för avtalet om Bromma.

KĂ€lla: Regeringskansliet

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!