MÄlet: Vind ska driva framtidens lastfartyg

Segel som liknar flygplansvingar ska hjÀlpa den tunga fartygstrafiken att pressa ner koldioxidutslÀppen. Om visionen gÄr i uppfyllelse blir det inte sig likt pÄ vÀrldshaven.

Är det sĂ„ hĂ€r det ska se ut pĂ„ vĂ€rldshaven i framtiden? Bilden Ă€r en illustration framtagen av företaget Oceanbird som planerar tillverkning av sĂ„ kallade vingsegel.

Är det sĂ„ hĂ€r det ska se ut pĂ„ vĂ€rldshaven i framtiden? Bilden Ă€r en illustration framtagen av företaget Oceanbird som planerar tillverkning av sĂ„ kallade vingsegel.

Foto: Oceanbird

Transport2023-04-08 11:00

I höst monteras ett första sÄ kallat vingsegel i full skala ihop i en torrdocka i Landskrona.

Vart och ett av dessa hÄrda segel, tillverkade av glasfiber och stÄl, kommer att vÀga 150 ton. De blir 40 meter höga, 14 meter breda och kan liknas vid lodrÀtt stÄende flygplansvingar.

Det handlar om att skapa lyftkraft, förklarar Niclas Dahl, vd för företaget Oceanbird.

– Vingseglen justeras hela tiden utifrĂ„n var vinden kommer och de Ă€r helt automatiska, sĂ„ att man fĂ„r rĂ€tt vinkel och sĂ„ mycket kraft som möjligt genereras framĂ„t. Det gör dem mer effektiva Ă€n vanliga segel.

Ingen kryssning

Den hÀr tekniska lösningen gör att fartygen inte behöver kryssa i motvind som vanliga segelbÄtar.

– Med de hĂ€r kan vi segla vĂ€ldigt, vĂ€ldigt nĂ€ra rak motvind, sĂ€ger Niclas Dahl.

Visionen Àr att tekniken ska göra det möjligt att sÀnka koldioxidutslÀppen frÄn oljeslukande rorofartyg, containerfartyg och tankers med 90 procent, om de utrustas med maximalt antal vingsegel och hastigheten dessutom anpassas.

Men ett alternativ Àr att bara montera ett eller tvÄ vingsegel per fartyg för att anvÀnda dem som komplement till brÀnsledrift.

Oceanbird, som Àgs av Alfa Laval och rederiet Wallenius, börjar alltsÄ snart med konstruktionen av ett första vingsegel pÄ land. I maj nÀsta Är kommer sedan ett befintligt rorofartyg att utrustas med ett vingsegel och 2027 ska ett nybyggt fartyg med sex vingsegel stÄ klart.

– Syftet Ă€r att vi ska göra vingsegel bĂ„de för existerande bĂ„tar och för nybyggnationer.

"MÄste göra nÄgot"

Med rĂ„dande oljepris kan investeringskostnaden för ett vingsegel tjĂ€nas in pĂ„ sju–Ätta Ă„r eftersom brĂ€nsleförbrukningen pressas ner, enligt Niclas Dahl. Lagkraven ökar ocksĂ„ pĂ„ rederierna att sĂ€nka koldioxidutslĂ€ppen, exempelvis diskuteras en eventuell koldioxidskatt inom EU, konstaterar han.

– Nu kommer nya lagkrav pĂ„ den marina delen, dĂ€r du mĂ„ste göra nĂ„got. MĂ„nga redare sĂ€ger att ”vi vill fortsĂ€tta som vi alltid har gjort”, men det Ă€r inte ett alternativ.

Fakta: Vingsegel i flera projekt

Flera företag testar olika metoder att driva lastfartyg med vindens hjÀlp.

DÀcktillverkaren Michelin inledde i oktober förra Äret monteringen av ett uppblÄsbart segel pÄ ett containerfartyg. Enligt företaget kan denna typ av vingsegel ge en brÀnslebesparing pÄ 20 procent.

Kinesiska Dalian Shipbuilding Industry utrustade förra Äret oljetankern New Aden med fyra vingsegel, som ska sÀnka brÀnsleförbrukningen med 9,8 procent.

I Sverige har vingsegel utformats i ett forskningsprojekt dÀr bland andra KTH och Wallenius ingÄtt. 2021 startades bolaget Oceanbird, som Àgs av Alfa Laval och Wallenius, som tar forskningsresultaten vidare.

Under hösten sÀtts ett första vingsegel ihop pÄ land i Landskrona.

NÀsta Är kommer ett vingsegel att installeras ombord pÄ Wallenius Wilhelmsens fartyg Tirranna i samband med ett planerat varvsbesök.

Med stöd av EU-fonden Horizon utvecklas och konstruerar Oceanbird tillsammans med projektpartners ett vinddrivet rorofartyg som ska fÄ namnet Orcelle Wind. Detta ska utrustas med sex vingsegel och planeras vara klart 2027.

KĂ€llor: Ny Teknik och theoceanbird.com

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!