Trogna Gekåsbesökare räds inte trängsellarm

Rapporter om trängsel, kaos och köer. Ändå fortsätter besökarna att åka till Gekås i Ullared trots rådande pandemi. –Det var dags att åka hit, säger 66-åriga besökaren Violett Vallin.

Shoppare vid kassorna på Gekås i Ullared under coronapandemin.

Shoppare vid kassorna på Gekås i Ullared under coronapandemin.

Foto: Thomas Johansson/TT

Samhälle och välfärd2020-07-18 15:10

Under veckan har trängsel på Ullared och lågprisvaruhuset uppmärksammats av flera medier. Det har rapporterats om köbildning på flera ställen, ansamlingar inomhus och trängsel i restaurangerna. Klagomål och tips har även kommit in till Falkenbergs kommun.

Violett Vallin från Karlskrona har följt med i nyhetsrapporteringen. Senaste resan till Gekås var i november. Nu har hon plexiglas framför ansiktet när hon handlar presenter till sina tio barnbarn.

Bar sitt skyddsvisir

– Innan massmedia skrev om det hörde vi av andra, min dotter till exempel, att det var jättelite folk. Då planerade vi att åka hit, för det var så länge sedan jag var här. Så läser man detta i tidningen och började tvivla. Men så tänkte jag att jag tar mitt skyddsvisir. Jag är skyddad, säger hon.

Sedan coronautbrottet har Folkhälsomyndigheten avrått från att delta i sammanhang där det kan uppstå svårigheter att hålla avstånd. Tusentals väljer ändå en resa till Gekås trots att liknande varor går att hitta på andra ställen, men möjligtvis till ett högre pris.

En av dessa är Leena Johnsson, 38, från Nissafors, som besöker Gekås i snitt en gång i månaden och har fortsatt med det under året.

– Det är mindre folk här i dag men de kan tyvärr inte sköta sig. Det känns inte som att de bryr sig. Nästan så att man håller andan ibland på vissa avdelningar, säger hon.

"Tar eget ansvar"

Under hennes senaste resa var det betydligt fler människor och längre köer. Ändå kommer hon tillbaka.

– Jag tar mitt eget ansvar. Jag vet vad jag ska ha, gör mina inhandlingar och håller avstånd, säger hon.

Varuhuset har vidtagit åtgärder. Max 3 500 personer i stället för ordinarie 7 500 får vara inomhus samtidigt. Varannan kassa är öppen, skyddad med plexiglas. Utrop i högtalare samt skyltar om avstånd är återkommande.

Folkhälsomyndigheten har infört strikta begränsningsregler för bland annat evenemang och restauranger, men detaljhandeln får fortsätta som vanligt förutsatt att myndighetens allmänna rekommendationer kan följas.

Ledsnade snabbt

Flera av de intervjuade uppger att Ullaredsresan är en återkommande händelse som uppskattas. De säger sig också känna en tillförlit till sitt eget ansvar och risktagande. Magnus Johansson, 40, från Skara försöker att hålla avstånd men känner ingen oro.

– Jag är inte så brydd. Jag ledsnade ganska snabbt och känner mig inte så rädd för att drabbas. Det går inte att gå runt och vara rädd hela tiden.

Hiba Mallalah, 36, och Hussein Ali, 49, från Göteborg åker till Gekås fyra gånger per år. De resonerar på liknande sätt och går ut om de är friska.

– Jag hoppas coronapandemin är över snart. Jag måste fortfarande gå ut och handla. Vi gillar Ullared och handlar kläder och presenter, säger Hiba Mallalah.

Några som är på Gekås för första gången är Susanne Cavallius, 50, och Anders Lindh, 54, från Stockolm som passar på efter en semestervecka i Skåne. Besöket är en födelsedagspresent till Malte som fyller tolv år.

– Men hade det varit hysteriska köer hade vi vänt, säger Anders Lindh.

Violett Vallin, 66, Karlskrona satsar på ett skyddsvisir under besöket till Gekås.
Violett Vallin, 66, Karlskrona satsar på ett skyddsvisir under besöket till Gekås.
Fakta: Råden till butiker

Folkhälsomyndigheten har publicerat en rad olika allmänna råd för olika delar av samhället, från fängelseanstalter och arbetsplatser till idrottsföreningar och butiker. Flera punkter riktar sig också direkt till alla invånare, bland annat att tvätta händerna noga. Det finns dock inga sanktioner för den som inte följer reglerna, till skillnad från föreskrifterna som riktar sig till restauranger.

För verksamheter inom handeln gäller två punkter:

1. Begränsa antalet kunder som vistas i en lokal samtidigt.

2. Ta fram alternativa lösningar till kassaköer eller anvisa hur långt kunderna bör stå från varandra.

Källa: Folkhälsomyndigheten

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!