Fler kunder vill runda matjättarna

Köttet direkt från bonden, brödet från bagaren och grönsakerna från odlaren. När matpriserna rusar vill fler runda matjättarna och handla direkt av producenterna.

Jordbrukaren Stina Dahlquist från Långbergets gård säljer närproducerade varor via en rekoring på Stortorget i Östersund.

Jordbrukaren Stina Dahlquist från Långbergets gård säljer närproducerade varor via en rekoring på Stortorget i Östersund.

Foto: Per Danielsson/TT

Mat2023-06-10 12:20

Maten tar nu nya vägar till kunderna från odlare och bönder. Intresset för att köpa lokalt producerad mat direkt av producenten har ökat. Bönder ordnar egna kanaler, som Bondens egen marknad, och många säljer också till exempel kött i egna små obemannade gårdsbutiker.

Dessutom finns så kallade rekoringar över hela landet, som innebär att kunden bokar varor via nätet och sedan hämtar ut dem på en bestämd tid och plats där bonden lämnar maten.

Under pandemin började allt fler handla mat via rekoringar, berättar Stina Dahlquist, bonde i Höglunda i Jämtland.

– Toppen var under covidpandemin, direkt när den var över gick det ned litegrann. Men nu upplever jag ingen nedgång, säger hon.

Hennes gård säljer bland annat kött och grönsaker direkt till kunder i närområdet via sin rekoring.

– Jag säljer allt jag producerar via reko.

Hon berättar att nu, när matpriserna rusat så, tycker kunderna att de lika gärna kan handla maten direkt av bonden.

Småskalig och lokal

– Den feedback jag får från kunderna är att det är ungefär lika dyrt att köpa av mig som att handla på Coop eller Ica. Då vill de hellre handla av mig som är en småskalig producent. Jag behöver inte höja mina priser lika mycket som kedjorna.

Hon tror också att många vill gynna småskalig produktion och lokala företag.

– Jag är imponerad av folk. De har det tufft ekonomiskt, ändå köper de lokalt producerad mat.

I Skåne finns Mylla, som tagit idén att sälja direkt från producent till konsument ett steg längre. Mylla är en organisation som bildades av producenter 2019 för att kunna sälja sina varor till konsumenter via en gemensam webbplats.

– Än så länge är vi pyttesmå. Vi räknar med att sälja för 25–27 miljoner kronor i år, men det här kan bli en miljardaffär, säger Jens Thulin, som är en av grundarna.

Han är själv köttbonde, och tröttnade på alla mellanhänder. Tillsammans med andra producenter av kött, fågel, fisk, grönsaker och bröd skapades Mylla.

– Vi är runt 120 producenter nu, men fler kommer till och vi växer. I december förra året hade vi 736 unika artiklar på hemsidan, i april hade vi 1 000.

Han berättar att hittills i år har försäljningen ökat med 230 procent.

– Vi har sålt lika mycket under fem månader som under hela förra året.

Varorna beställs på nätet och körs hem till kunder i framför allt Skåne, men också i viss mån i Stockholms- och Göteborgsområdena. En liknande organisation finns i norr, Noah i Umeå.

Jens Thulin berättar att Mylla vill bli ett alternativ för kunder som vill köpa mat som är producerad i Sverige.

Kapar några led

Nu, när priserna på maten rusar i butikerna, ser han att både kunder och producenter tjänar på att handla med varandra direkt.

– Man kapar några led.

– Om priset ökar två kronor i butiken så behöver kanske producenten bara höja med en krona. Det blir bättre marginaler för oss och lägre pris för konsumenten.

Förutsättningen för att maten ska hitta hem till kunderna på nya vägar är förstås näthandeln.

– Att kunna sälja via nätet är lite wow... Men vi vill också inspirera kunderna, och inte vara anonyma producenter. På matjättarnas näthandel är det ganska tråkigt.

Han tycker också att det är bra att skapa alternativ till de stora kedjorna.

– Matjättarna får mycket skäll nu, men vi vill inte peka ut någon. Fast det är osunt att en marknad som omsätter en miljard om dagen bara har tre aktörer, säger Jens Thulin.

Gustav Dellback är före detta Ica-handlare, som nu sadlat om och i stället driver en slags distributionscentral för små, lokala matproducenter, som också hjälper små producenter med digitalisering för att de ska nå ut.

Han säljer vidare till bland annat krogar och småbutiker över hela landet, så att varorna från exempelvis senapstillverkaren eller buljongproducenten når en större marknad än den lokala.

– Vi kopplar ihop de små matproducenterna med exempelvis delikatessbutiker. Producenter är ofta små, och har svårt att nå ut.

Ofta kan de bara sälja varorna mycket lokalt. Men via hans företag når de bredare.

– Man måste inte in i Icas sortiment för att nå ut, säger han.

Digitalisering

Nu händer det väldigt mycket inom livsmedelssektorn, berättar han. Men i liten skala, än så länge. Andra vägar från producenter till konsumenter öppnas via digitaliseringen.

– Jag tror inte att de stora kedjorna vet hur de ska hantera det som händer nu. De är uppslukade av sin egen verksamhet.

Han tror att kunderna kommer att vilja handla allt mer på sidan av kedjorna framöver.

– Många tror att det bara är hos kedjorna man kan handla mat. Men egentligen finns det jättemycket mer. Det växer nu, säger Gustav Dellback.

Nyskördat. Roger Elgnäs från Östersund hämtar rabarber som hans fru beställt från bonden Stina Dahlquist.
Nyskördat. Roger Elgnäs från Östersund hämtar rabarber som hans fru beställt från bonden Stina Dahlquist.
Fakta: Handla utan mellanhänder

Reko står för rejäl konsumtion och är ett sätt att handla mat som är lokalt producerad helt utan mellanhänder. Konsumenter och producenter på en ort går samman och startar en rekoring där råvaror och produkter säljs direkt från producent till konsument.

Bondens egen marknad är också ett sätt för bönder att sälja sina varor direkt till kunderna.

I Skåne finns Mylla, som är en förening av producenter som gemensamt säljer till konsumenter. I norr finns Noah i Umeå som fungerar på ett liknande sätt.

Källa: Hushållningssällskapet, Bondens egenmarknad, Mylla och Noah


Fakta: Omsättning i dagligvaruhandeln

Försäljningen i dagligvaruhandeln uppgick till 307 miljarder kronor under 2022. Av detta stod e-handeln för 13,8 miljarder.

Livsmedelspriserna ökade rejält förra året. Under 2022 ökade priserna på livsmedel och alkoholfria drycker med 11,3 procent enligt SCB.

Källa: Svensk dagligvaruhandel

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!