Rädsla för att Norwegian-stöd hamnar utomlands

Norges transportminister Knut Arild Hareide ser en risk för att mer statligt stöd till det skuldtyngda Norwegian skulle kunna försvinna till USA och Kina. Ägarstrukturen är otydlig och ägarna tar inga initiativ, tillägger han.

Norges transportminister Knut Arild Hareide (KrF) ser skuldberget och den oklara ägarstrukturen som de stora hindren för nytt stöd till Norwegian. Arkivbild

Norges transportminister Knut Arild Hareide (KrF) ser skuldberget och den oklara ägarstrukturen som de stora hindren för nytt stöd till Norwegian. Arkivbild

Foto: Ørn E. Borgen NTB/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-11-12 11:35

Det skuldtyngda Norwegian, vars kassa sinar snabbt i covid-19-pandemin, är på väg att förblöda. Flygbolaget flyger sedan en tid bara med sex av sina140 plan och trafiken är reducerad till vissa norska inrikeslinjer.

Sedan beskedet från Norges regering tidigare i veckan om att det inte blir mer stöd ovanpå de lån på tre miljarder som kom tidigare i coronakrisen har Norwegian ställt in ett antal flygningar och permitterat 1 600 anställda.

Kassan tom nästa kvartal

Enligt Norwegian är kassan tom någon gång under nästa kvartal, i början av 2021 - om man inte får mer likviditetsstöd - av staten, långivare eller ägare.

Hareide är noga med att regeringens stopp för nytt stöd till Norwegian inte rör sig om något principiellt stopp för stöd till företag i kris.

– Men för oss är det svårt när vi vet att bolaget har rapporterat nettoskulder på 48,5 miljarder kronor, säger han på en konferens arrangerad av norska LO.

Långivare och leasingbolag tog i maj över majoriteten av aktierna i Norwegian, sedan bolaget gjort en stor skuldrekonstruktion där skulder omvandlades till aktier och nya aktier emitterades för att öka på aktiekapitalet. Detta öppnade dörren för stödet på tre miljarder kronor från den norska staten.

Men de nya ägarna har än så länge inte skjutit till några större belopp för att hålla verksamheten igång.

– Ägarstrukturen är ganska förvirrande, det finns inga aktieägare som försöker ta initiativet, säger Hareide.

Banker och leasingbolag

Norwegian hade vid utgången av tredje kvartalet 3,4 miljarder kronor i kassan, medan summan av leasingåtaganden och skulder och åtaganden uppgick till 66,8 miljarder.

– Det vore inte rätt av regeringen att ta på sig all risk. Om vi bidrar med miljardbelopp finns det risk att vissa av de pengarna försvinner till banker i USA och kinesiska leasingbolag, säger Hareide.

Norwegian-aktien backar med 0,6 procent till 52 öre per aktie i torsdagens handel. Lågprisflygbolagets börsvärde har därmed minskat med 99 procent sedan årsskiftet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!