Ökad tillväxt spås hos lågprisjättarna

Lågprisvaruhandeln är en av vinnarna under coronapandemin. I höst väntas tillväxten öka ytterligare. –Sämre ekonomiskt läge tenderar att gynna lågprisbranschen, säger Rustas vd Göran Westerberg.

På Gekås i Ullared har omsättning sjunkit under coronapandemin, men lågprisbranschen i stort har blomstrat. Arkivbild.

På Gekås i Ullared har omsättning sjunkit under coronapandemin, men lågprisbranschen i stort har blomstrat. Arkivbild.

Foto: Thomas Johansson/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-07-21 06:35

Ökningen har pågått i flera år. E-handeln, som har slagit ut många aktörer, har inte varit något hot mot branschen. Under coronapandemin har kunderna fortsatt strömma till.

Företaget Rustas försäljning har under perioden april till juni ökat med ungefär 20 procent.

– Det som särskiljer bred lågprishandel är att man egentligen inte haft någon dålig period. Vi har haft de varor som har efterfrågats och har generellt gått bra, säger Göran Westerberg.

Hamstring, bygg och inredning

Han delar in kundernas kvitton i olika perioder. Första fasen var hamstring, som ersattes av byggprojekt, vilket ökade intresset för heminredning. Under sommaren ökar inköpen av trädgårdsprodukter, eftersom många har stannat hemma.

Fredrik Johanson, kommersiell chef på ÖoB, ser liknande mönster.

– Försäljningen och kundtillströmningen har varit positiv för oss, säger han.

Ett lågprisvaruhus som däremot har gått med förlust är Gekås. Affärsmodellen bygger på att människor reser, ibland långväga, till Ullared för en eller flera dagar med shopping. Det generella tappet i perioden mars till maj var på 50 procent. I juni och juli, när reseförbudet inom landet hävdes, var tappet på cirka 30 procent.

– Det är okej, vi får vara nöjda. Det är mycket bättre än vad jag trodde för tre månader sedan. Tappet beror också till viss del på att vi har varannan kassa öppen och bara släpper in hälften så mycket människor, säger vd Boris Lennerhov.

Han tror på en fortsatt tuff höst, men att det kommer vända tillbaka uppåt igen när samhället återgår till normalläge.

"Väl rustade"

Jonas Arnberg, vd på HUI research som ägs av Svensk handel, säger att alla tecken ser bra ut för branschen.

– Det har varit en väldig tillväxt i den här branschen de senaste åren. Vi hoppas att vi inte får så djup lågkonjunktur, men tyvärr är ett rimligt scenario att vi kommer få det. Då kommer de här sektorerna att gynnas ännu mer. De är väl rustade för det, säger han.

Men även dessa företag får se upp, enligt Jonas Arnberg.

– Konkurrensen kommer att öka, exempelvis från mindre lågprisaktörer med ett koncept att vara mer hemtrevliga och mysiga. Flera köpcentrumägare vill ha in sådana i sina köpcenter. Dessutom finns en kraftig hållbarhetstrend som ifrågasätter sättet vi handlar på. Men tillväxtmässigt ser det ganska bra ut i många år till, säger han.

Kunderna fortsätter att flockas vid lågprisvaruhusen. Samma mönster tros fortsätta i höst vid ett sämre konjunkturläge, enligt företag i branschen och HUI. Arkivbild.
Kunderna fortsätter att flockas vid lågprisvaruhusen. Samma mönster tros fortsätta i höst vid ett sämre konjunkturläge, enligt företag i branschen och HUI. Arkivbild.
Fakta: Lågprishandels framgång

Enligt rapporten "Läget i handeln 2020" av branschorganisationen Svensk handel listas framför allt tre skäl kring att lågprisvaruhandeln har haft ökad tillväxt under de senaste åren.

1. Varuhusen har blivit mer trendkänsliga och kunnat ge kunderna vad de vill ha till attraktiva priser.

2. Polariserad konsumtion med lyxvaror å ena sidan och lågprisvaror å andra sidan. För att ha råd med lyxkonsumtionen kompenserar medelklassen med lågprishandel.

3. Andel personer som lever med låg ekonomisk standard har ökat. Enligt SCB har den andelen ökat från 7,3 procent 1991 till 14,9 procent 2017.

Källa: Svensk handel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!