Ökad försäljning av Fairtrade-märkta varor

Efterfrågan på Fairtrade-märkta varor ökade under 2020 med cirka elva procent.

Svenskarna har under pandemin valt att köpa Fairtrade-märkta varor. Arkivbild.

Svenskarna har under pandemin valt att köpa Fairtrade-märkta varor. Arkivbild.

Foto: Martin Mejia/AP/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2021-05-19 09:09

Totalt uppgick försäljningen till närmare fem miljarder kronor, bland annat efter en stor efterfrågan på choklad.

"Nu hoppas vi att den trenden håller i sig. Under våren har priset på kakao rasat i Elfenbenskusten, vilket ökar risken för ekonomisk utsatthet och barnarbete", uppger Cecilia Ceder, vd för Fairtrade Sverige.

Även rosor tillhör storsäljarna, medan däremot kaffe tappat i takt med att hotell, restauranger och kaféer påverkats av coronapandemin, uppger Fairtrade Sverige.

Rättad: I en tidigare version av texten fanns en felaktig uppgift om den totala försäljningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!