Kommuner i kamp om Öresundsförbindelse

Tunnlar mellan Helsingör och Helsingborg eller tåg från Köpenhamn till Landskrona? Alternativt tunnelbana mellan Malmö och Byen? Frågan om en ny förbindelse över Öresund har utvecklats till en dragkamp mellan Skånekommunerna.

Under den pågående pandemin är det ganska glest mellan bilarna på Öresundsbron. Men andra tider – och hårdare tryck – väntar. Arkivbild.

Under den pågående pandemin är det ganska glest mellan bilarna på Öresundsbron. Men andra tider – och hårdare tryck – väntar. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2021-03-14 06:07

I veckan har kommunerna Malmö, Landskrona och Helsingborg bjudits in till riksdagens trafikutskott för att presentera sina förslag.

– Bara det faktum att vi är inbjudna visar att man uppfattat vår gemensamt tydliga signal. Det behövs mer investeringar här, säger Malmös kommunalråd Katrin Stjernfeldt Jammeh (S).

Under mötet på torsdag ska tre olika alternativ på nya förbindelser till Danmark presenteras: Öresundsmetron, HH-förbindelsen och Europaspåret.

"100 procent mer godståg"

Tre alternativ – från tre städer. Varje kommun får 15 minuter på sig att föra fram sina bästa argument för var en ny förbindelse över sundet skulle kunna gå.

Bakgrunden till diskussionen utgörs egentligen av en helt annan förbindelse – jättebygget mellan Tyskland och Danmark. Fehmarn Bält-tunneln ska enligt plan stå färdig om åtta år, något som tros öka trycket på Öresundsbron markant.

– Med Fehmarn Bält så kommer upp till 100 procent mer godståg, säger Christian Alexandersson som ansvarar för Landskronas projekt Europaspåret.

Han vill ha en 19 kilometer lång tågtunnel mellan Landskrona och Köpenhamn för både fjärr-, regional- och godståg – kombinerat med vägtrafik. Det främsta argumentet handlar om godskapaciteten, enligt Alexandersson.

– För svenskt näringsliv så klarar vi av det som planeras med Fehmarn Bält. De långa och tunga godstågen kan vi ta emot i Sverige.

Några mil norröver sågas dock idén.

– Det är väldigt dyrt, komplext och danskarna avfärdar det. Det finns inget stöd, det är den krassa verkligheten, kontrar Helsingborgs kommunalråd Peter Danielsson (M).

Koppling till kontinenten

Helsingborg föredrar egna tunnlar till grannstaden Helsingör: en för vägtrafik och en för persontåg. Den så kallade HH-förbindelsen skapar tillväxt och fler jobb genom att arbetsmarknaden växer när restiderna minskar, enligt Peter Danielsson.

– Dessutom stärker HH-förbindelsen kopplingen mellan Sverige och kontinenten. Vi får ytterligare en förbindelse som dels avlastar Öresundsbron, men också skapar redundans om något skulle hända på bron.

Från början handlade HH om en förbindelse för både bilar, persontåg och godståg. Men godstågen är borta ur bilden, bland annat för att en tunnel under norra delen av sundet skulle få för branta lutningar. Dessutom kan godstågen inte gå via danska Kystbanen mellan Köpenhamn och Helsingör – något som kritiker tagit fasta på.

Inga problem, kontrar Peter Danielsson.

– Den (kapaciteten, reds anm) finns på Öresundsbron åtminstone fram till 2050, säger han och påpekar att HH ändå skulle frigöra kapacitet från bron.

"Starkt stöd från dansk sida"

Malmö behöver en tunnelbana till Köpenhamn, tycker kommunalråd Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), som liknar Öresundsmetron med en tredje våning på den befintliga Öresundsbron. Bildligt talat.

I själva verket handlar det om en borrad tunnel med två spår för persontrafik från kust till kust under själva Öresund. En tunnelbana som ska lyfta bort pendlartrafik och helt enkelt frigöra räls på bron.

Bra för både godstrafik och storstadsregionen, enligt Stjernfeldt Jammeh.

– Det för vår del skulle innebära att vi utökar vår arbetsmarknadsregion med en miljon människor. Det är ett helt Stockholm, säger hon och hänvisar till analyser som gjorts inom projektet.

Och Köpenhamns styre är med på tåget, understryker hon.

– Jag känner ett starkt stöd från dansk sida.

"Se utanför kommungränser"

Utesluter det ena alternativet det andra? Dansk-svenska politiska samarbetet Greater Copenhagen stödjer både HH och metro.

Helsingborgs Peter Danielsson förordar först HH-tunnlar, men tror på en Öresundsmetro ”på sikt”.

– Det finns mycket som talar för att metron bör gå vidare till en strategisk analys och bli den tredje förbindelsen.

HH och metron fyller olika funktioner, påpekar Katrin Stjernfeldt Jammeh.

– Ska man lösa godstrafiken måste man frigöra kapacitet i järnväg.

Det pågår en inbördes kamp i Skåne, tycker Landskronas Christian Alexandersson å sin sida.

– Tyvärr är det väl en dragkamp, där man borde utifrån ett Sverigeperspektiv – eller regionperspektiv – se utanför kommungränser.

TT: Gör man inte det?

– Nej.

De tre nya alternativen för förbindelser över Öresund.
De tre nya alternativen för förbindelser över Öresund.
Fakta: Öresundsmetron

Metron föreslås bli en borrad tunnel med två spår som går mellan Köpenhamn och Malmö – i kalkberget under Öresund.

Kostnaderna är cirka 30 miljarder danska kronor.

Finansieringen utgörs främst av biljettintäkter, möjligt EU-stöd samt statlig dansk och svensk finansiering genom möjligt överskott från Öresundsbron när den är återbetald.

Argument för Öresundsmetron:

Ökar tillgängligheten och minskar restiden till arbete, utbildning och kultur över Öresund.

En större arbetsmarknad.

En kortare restid ökar antalet invånare från 1,3 till 2,3 miljoner som kan nå varandra tvärs över Öresund inom en timme.

Det dansk-svenska politiska samarbetet Greater Copenhagen stödjer idén.

Källa: Öresundsmetron


Fakta: HH-förbindelsen

HH-tunnlarna utgörs av borrade tunnlar för persontrafik på räls samt en vägtunnel.

Persontågsförbindelsen byggs mellan Helsingborg C och Helsingör station.

Motorvägsförbindelsen ansluter till befintligt vägnät vid trafikplats Söd­ra i Helsingborg samt Helsingörmotorvägen i Snekkersten söder om Helsingör.

Bygget beräknas ta 8-10 år.

Enligt Trafikverket skulle det kosta de båda länderna totalt 57,2 miljarder kronor. Brukaravgifter från trafikanter täcker enligt en dansk-svensk utredning som presenterades i början av året dock inte kostnaderna för bägge tunnlar. En ensam vägförbindelse, till en kostnad av motsvarande 29,5 miljarder svenska kronor, skulle däremot gå runt.

Argument för HH:

Avlastar Öresundsbron både vad gäller persontransporter och vägtrafik.

HH-tunnlar under Öresund är mindre känslig för störningar, och innebär minskad sårbarhet i trafiksystemet.

HH skulle ge kortare restid och större arbetsmarknad i norra Öresundsområdet med effekter upp längs Sveriges västkust.

Det dansk-svenska politiska samarbetet Greater Copenhagen stödjer idén.

Källa: HH-gruppen


Fakta: Europaspåret

Europaspåret utgörs av en 19 km lång tunnel mellan Landskrona och Köpenhamn för fjärr-, regional- och godståg. Nyligen tillkom även tanken på en biltunnel, med anledning av att projektet ser möjlighet att koppla den till Østlig Ringvej som planeras runt Köpenhamn.

Kostnaden beräknas till cirka 48 miljarder svenska kronor. Kostnad för biltunnel är inte medräknad.

Staden undersöker sitt förslag på egen hand.

Argument för Europaspåret:

Ökar järnvägskapaciteten över Öresund med 100 procent.

Minskar restiden från Stockholm till Köpenhamn, Hamburg och Berlin med 30 minuter.

Kan hantera ökning av godståg med anledning av Fehmarn Bält-förbindelsens öppnande.

Ger kortare restider inom Öresundsregionen och förbättrar pendlingsmöjligheterna.

Källa : Europaspåret

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!