ACR sköter i dag flygledning på 17 flygplatser i Sverige. Bolaget omsätter årligen 160 miljoner kronor och har tillsammans med investerare och samarbetspartners skapat en affärsgrupp som står beredd att ta över flygplatsen.
Vilka investerarna är vill inte Wilhelm Wohlfahrt, vd för ACR, berätta. Han hoppas att det blir intressant för politikerna att sätta sig ned och diskutera om det här är möjligt.
”Bromma är navet för svenskt inrikesflyg. Den trafik som finns på flygplatsen kommer inte få plats på Arlanda de närmsta 20 åren, även om man beslutar sig för att investera”, säger han till Di.
Statliga flygplatsbolaget Swedavia vill avveckla Bromma eftersom de bedömer att det inte går att göra affär där längre, med tanke på minskat resande och oklarheter om långsiktiga effekter av pandemin.
I regeringen har Socialdemokraterna och Miljöpartiet inte kunnat enas om Brommas öde eller om en avveckling i så fall kräver en ny bana på och utbyggnad av Arlanda.