NÀr restriktionerna lÀttas upp och allt fler nu har vaccinerats börjar ocksÄ bokningarna komma in till restauranger runtom i landet.
Den bilden bekrÀftas av bokningstjÀnsten bokabord.se och dess grundare och vd Peder Dinkelspiel.
Den digitala tjÀnsten har restauranger över hela landet knutna till sig och sajtens data har bland annat anvÀnts av Riksbanken som konjunkturindikator under pandemin för att se hur landets ekonomi och arbetsmarknad utvecklar sig.
För TT:s rĂ€kning har man gjort en sammanstĂ€llning pĂ„ antalet restaurangbokningar i vĂ„r jĂ€mfört med samma period under pandemins utbrott och framförallt â under 2019.
En genomsnittlig dag i maj i Är gjordes 13 600 bokningar fördelat pÄ 540 restauranger, det vill sÀga i snitt cirka 25 bokningar per restaurang.
Det kan jÀmföras med drygt 27 bokningar samma datum 2019 och bara 11 stycken under förra Äret.
ââVi har haft en stadig upphĂ€mtning under vĂ„ren innan den tredje vĂ„gen kom. Nu Ă€r det en ökning som skett efter pĂ„sken men det man lĂ€tt glömmer nĂ€r man tittar pĂ„ det hĂ€r Ă€r att det Ă€r en verksamhet dĂ€r man har en marginal pĂ„ bara tre procent. De har inte "mycket flĂ€sk" att gĂ„ pĂ„, sĂ€ger Peder Dinkelspiel.
Stora utmaningar
Peder Dinkelspiel betonar dÀrför att Àven om antalet bokningar nu faktiskt har ökat successivt finns fortfarande stora utmaningar. Restriktioner gÀllande hur lÀnge man fÄr hÄlla öppet liksom antalet gÀster i restaurangen gör att man ÀndÄ Àr bakbunden.
ââRestauranger har det stora problemet jĂ€mfört med exempelvis industrin att restaurangen kan inte bli mer Ă€n full, de kan inte ta igen intĂ€kter som andra sĂ„ med all rĂ€tt kĂ€nner krögarna att staten skiter i dom, lokalen kommer att finnas kvar och nĂ„gon annan krögare kommer gĂ„ in och ta över sĂ„ vi behöver inte rĂ€dda dom jobben. Det Ă€r deras bild av lĂ€get.
Bra för kvarterskrogar
Situationen har dock varit olika beroende pÄ vilken typ av restauranger det handlar om. Peder Dinkelspiel tecknar en bild dÀr exempelvis kvarterskrogar lyckats förhÄllandevis bra utifrÄn att hemmajobbare kunnat besöka dessa i större utstrÀckning.
ââAlla har kĂ€mpat naturligtvis men kvarterskrogarna hade det lĂ€ttare i början nĂ€r kampanjer som "stöd dina lokala företag" startades.
Ytterligare ett sÄdant exempel Àr lyxrestauranger som helt plötsligt blev tillgÀngliga nÀr man i vanliga fall hade lÄnga kötider. För mÄnga krögare har ocksÄ möjligheten att kunna anvÀnda sig av uteserveringar varit en positiv faktor. NÀr det gÀller utlÀndska turister och sommaren Àr dock lÀget betydligt mera osÀkert.
ââJag tror inte att restauranger vĂ„gar hoppas. De flesta jag pratar med tror att det kommer att Ă„tergĂ„ till det normala först i september-oktober, sĂ€ger Peder Dinkelspiel.