– Alla väntar på Eneroth, säger miljöpartisten Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm, som sedan länge har velat se en nedläggning.
Men infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vill för dagen inte säga något om när regeringen kan tänkas sätta ner foten om Bromma, som klassas som en av landets tio viktigaste flygplatser.
Hans kollega, näringsminister Ibrahim Baylan (S), hänvisar alla frågor om tidsplaner till Eneroth.
Besked snart?
Enligt vad TT erfar kan dock någon form av besked, trots allt, komma inom en relativt snar framtid.
Ibrahim Baylan har sedan september en analys på sitt bord som han beställde från statliga Swedavia, som driver Bromma. Bolaget vill avveckla Bromma eftersom de bedömer att det inte går att göra affär där längre, med tanke på minskat resande och oklarheter om långsiktiga effekter av pandemin. Före pandemin var planen att Bromma skulle avvecklas senast 2038.
Näringsministern säger att regeringen inte är klar med Swedavias analys.
– Men frågan om Brommas vara eller icke vara regleras ju i en förordning och är heller inget som Swedavia beslutar om. Det är en fråga om hur infrastrukturen ska se ut, säger Ibrahim Baylan och hänvisar åter till Tomas Eneroth.
Slag efter slag
De ute i landet och i Stockholm som vill behålla Bromma flygplats har det inte lätt. Frågan om framtiden har diskuterats länge och även näringslivsföreträdare och lokalpolitiker utanför Stockholm har hävdat att dess fortlevnad är viktig. I regeringen har Socialdemokraterna och Miljöpartiet inte kunnat enas om Brommas öde eller om en avveckling i så fall kräver en ny bana på och utbyggnad av Arlanda.
– Vi är emot en förtida avveckling. Men vi får varken besked om Bromma eller Arlanda, säger Anna König Jerlmyr, moderat finansborgarråd i Stockholm.
Det är mer än dags för regeringen att kliva fram och berätta hur de tänker. Oförmågan att ge besked skapar i sig oro, anser hon.
– De duckar i frågan, säger König Jerlmyr som anser att man ska akta sig för att redan nu dra för långtgående slutsatser av pandemins effekt på morgondagens flygande.
BRA vill dra
Förutom Swedavias förslag om nedläggning har Stockholms handelskammare rört på sig, förutsatt att det finns garantier att Arlanda utvecklas. Och i veckan meddelade flygbolaget BRA att man är beredd att flytta till Arlanda. Bolaget svarade, före pandemin, för 97 procent av starterna och landningarna på Bromma, vilket motsvarade 90 procent av passagerarna.
BRA beskriver det som att man gärna vill vara kvar på Bromma. Men med tanke på raset i flygresande i och med pandemin är det svårt att se att det under överskådlig framtid går att hålla i gång inrikesnät från två flygplatser.
– Vi borde ta död på myten om att utan Bromma överlever inte Sverige. Det beror helt på vilka förutsättningar vi får på Arlanda", sade BRA:s ägare Per G Braathen, i en intervju med Dagens industri häromdagen om hur övervägandena inför en eventuell flytt ser ut.
Han underströk att ett snabbt besked om Brommas framtid borde ligga i allas intresse.