Volvo bygger svensk batterifabrik

Volvokoncernen ska bygga en batterifabrik i Mariestad. Målet är att möta en växande efterfrågan på elektriska tunga lastbilar och maskiner. –Detta är en stor industrisatsning. Fullt utbyggd beräknas fabriken vara 2030, säger presskommunikatör Claes Eliasson.

För att möta efterfrågan på eldrivna tunga lastbilar och maskiner vill Volvokoncernen starta en batterifabrik i Sverige. Arkivbild.

För att möta efterfrågan på eldrivna tunga lastbilar och maskiner vill Volvokoncernen starta en batterifabrik i Sverige. Arkivbild.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Ekonomi2022-08-03 09:12

En tilltänkt plats för fabriken ligger i Korstorp, i Mariestads kommun, intill E20. Det är fyra mil från Skövde, där Volvokoncernens motorfabrik ligger. Fabriken kommer ligga enbart två timmar bort från Volvokoncernens forsknings- och utvecklingscenter samt huvudkontor i Göteborg.

Men först måste myndigheter godkänna platsen för fabriken och en miljöprövning göras innan byggnadsarbetet kan börja.

– När den processen är klar, och vi förhoppningsvis får ett godkännande, kan vi sätta spaden i marken och börja bygga. Så vi har sagt A men inte B än kan man säga, säger Claes Eliasson.

I nuläget är det svårt att säga hur många nya arbetstillfällen satsningen kommer leda till, menar Eliasson.

– Detta är en stor industrisatsning. Fullt utbyggd beräknas fabriken vara 2030. Det är klart att det rör sig om ett betydande antal arbetstillfällen, men exakt hur många det blir är väldigt svårt att svara på, säger han.

Tillgång på fossilfri energi

Att man valt att bygga fabriken i Korstorp utanför Mariestad beror på flera saker.

– Till att börja med har vi fastnat för Sverige i och med att det finns en god och växande tillgång på fossilfri energi här. Sedan har vi i Skaraborg ett industriellt fotavtryck sedan 100 år – vi känner till regionen väl, och det finns bra logistik- och industriinfrastruktur. Sedan ligger det nära vårt forsknings- och utvecklingscentrum och huvudkontor i Göteborg, så det är också bra.

Fram till att fabriken når sin maxproduktion 2030 kommer kapaciteten successivt öka.

– Det kommer röra sig om produktion av stora volymer. Målsättningen är att 35% av våra fordon och maskiner ska vara helt batterielektriska till 2030, säger Eliasson.

"Historisk satsning"

Mariestads kommun uttrycker glädje över beslutet. Jonas Johansson, utvecklingschef i Mariestads kommun, uttalar sig ett pressmeddelande.

"Det är en historisk satsning som kommer att ske i Mariestad, vilket kommer att trygga framtidens arbetstillfällen."

Även Martin Lundstedt, Volvokoncernens vd och koncernchef, är nöjd:

"Redan idag ser vi en stor efterfrågan från våra kunder på våra elektriska erbjudanden och vi har en ambition att minst 35 procent av de produkter vi säljer ska vara elektriska vid 2030."

Batterifabriker

I maj fattades ett beslut om att bygga en batterifabrik i Belgien. Fabriken ligger i Gent och ämnas att leverera färdiga batteripack till Volvos helelektriska tunga lastbilar. Produktionen väntas starta till hösten.

I februari i år stod det även klart att Volvo Car Corporation och Northvolt AB bygger en samägd batterifabrik i Göteborg, som beräknas tas i drift 2025.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!