Stödet till konsumentrörelsen skrotas

Svenska konsumenter skulle stöttas i ett tufft ekonomiskt läge. Men i regeringens budget skrotas nu anslagen till organisationer som främjar konsumenters intressen. Pengarna läggs i stället på att stärka Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

"Ett dråpslag mot konsumentrörelsen och ett svek mot konsumenterna", säger Jan Bertoft om regeringens budget. Arkivbild.

"Ett dråpslag mot konsumentrörelsen och ett svek mot konsumenterna", säger Jan Bertoft om regeringens budget. Arkivbild.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Ekonomi2023-09-20 19:36

Till 2024 halveras anslaget från drygt 14 miljoner kronor – som 22 organisationer delade på i år – till 7 miljoner.

Sedan fortsätter sänkningarna: 1,5 miljoner 2025 och till 2026 slopas anslagen helt och hållet. Sveriges konsumenters generalsekreterare Jan Bertoft kallar budgeten för "ett svek mot konsumenterna".

– Det är helt obegripligt och chockartat att man drar undan förutsättningarna för en aktiv konsumentrörelse när konsumenterna har det extra tufft, säger han till TT.

Beskedet är en helomvändning från tidigare i år då finansminister Elisabeth Svantesson (M) tillsammans med Erik Slottner (KD) – civilminister med ansvar för konsumentpolitik – i en debattartikel hävdade att regeringen ville öka stödet till aktörer som på olika sätt främjar konsumenters intressen.

Den myndighet som fördelar regeringens anslag till organisationer som främjar konsumenters intressen är Konsumentverket. Enligt Bertoft går Sveriges konsumenters pengar bland annat till att vara en stark röst inom EU där konsumentlagstiftningen sker.

– Nu kommer det bli en kraftig obalans där företagsintressena blir mycket starkare i en tid när vi behöver ökat konsumentskydd, säger Jan Bertoft.

Pengarna som nu går till dessa organisationer ska enligt budgeten i framtiden användas till att stärka ARN, för att snabba på handläggningstiderna så de uppfyller de krav som EU kräver.

Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges konsumenter.
Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges konsumenter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!