Den svenska spelutvecklaren Stillfront Group presenterade sin delÄrsrapport pÄ onsdagen. Rörelseresultatet uppgick till 289 miljoner kronor andra kvartalet, att jÀmföra med 336 miljoner kronor samma period förra Äret. TillvÀxttakten har avtagit och utsikterna för nÀsta kvartal skruvats ner.
Stillfronts aktie rasade över 18 procent pÄ börsen.
För G5 Entertainment gick det mindre dÄligt. Aktien gick ner drygt 7 procent inledningsvis men ÄterhÀmtade sig nÄgot under dagen. I tisdags föll Paradox Interactive med nÀstan 12 procent efter sin rapport.
ââVi jĂ€mför oss med ett extraordinĂ€rt starkt kvartal förra Ă„ret nĂ€r samhĂ€llet i stora delar av vĂ€rlden var nedstĂ€ngt. Det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„ra jĂ€mförelsetal. En inbromsning var vĂ€ntad men Ă€ndĂ„ gĂ„r aktierna ner, sĂ€ger Otterbeck.
FĂ€rre spelare
Stillfronts börsvÀrde har halverats sedan Ärsskiftet. Före sommaren kontaktade bolaget flera analytiker som bevakar Stillfront för att tala om att tillvÀxten inte skulle motsvara förvÀntningarna.
ââAktien gick ner ganska rejĂ€lt efter det, Ă€ndĂ„ gĂ„r aktien ner ytterligare efter rapporten. Det handlar om att det gick Ă€nnu sĂ€mre Ă€n vĂ€ntat, och en mindre förtroendekris.
Stillfront har fÀrre aktiva spelare pÄ sina nÀtspel Àn samma period förra Äret. Bolaget mÀrker ocksÄ av en policyförÀndring hos Apple dÀr kunder kan vÀlja bort att deras aktivitet spÄras, vilket i sin tur försvÄrar marknadsföringen för Stillfront och andra spelföretag.
Rusat de senaste Ären
Om man gÄr tillbaka fem sex Är har spelbolagen presterat enormt bra pÄ börsen. Till exempel Stillfront, som noterades pÄ Stockholmsbörsen 2015, gav en avkastning pÄ runt 2 500 procent de följande fem Ären. Embracer Group gjorde en liknande resa mellan 2016 och 2020.
De tvÄ andra bolagen bland de fyra största, Mojang och King, köptes upp av amerikanska bolag 2014 och 2016.
Antalet svenska dataspelsföretag vÀxte frÄn 145 till 435 mellan 2012 och 2019. Hela branschen omsatte nÀstan 20 miljarder kronor 2019, enligt organisationen Dataspelsbranschen.
Spelutvecklarföretagen kan delas upp i tvÄ huvudkategorier: de som sÀljer premiumspel dÀr man betalar en engÄngskostnad vid köpet, och de som sÀljer "free to play"-spel som initialt Àr gratis men dÀr spelare antingen lockas att köpa saker under tiden de spelar, eller fÄr se annonser under tiden de spelar.
ââPremiumspelsbranschen ser fortsatt stark ut. Liknande bolag i USA har kommit nĂ„got över förvĂ€ntan, sĂ„ jag tror vi kommer se att de gĂ„r bĂ€ttre Ă€n "free to play"-segmentet, sĂ€ger Tomas Otterbeck.
Mindre beroende
Stillfront och G5 Entertainment riktar frÀmst in sig pÄ gratis mobilspel med möjlighet till köp, medan bolag som Embracer haft mycket fokus pÄ försÀljning av premiumspel. Först nÀsta vecka kommer Embracers delÄrsrapport.
De som sÀljer "gratis" nÀtspel följer noga antalet aktiva anvÀndare per dag och per mÄnad. De som sÀljer "premiumspel", dÀr kunden betalar en gÄng vid köpet, har inte samma löpande intÀkter men Àr desto mindre beroende av daglig anvÀndning.
Företagen som utvecklar mobilspel, som utgör en stor del av marknaden för "free to play", fÄr möjligen se en lÀgre tillvÀxttakt framöver, sÀger Otterbeck.
ââJag tror att den tillvĂ€xten kommer mattas av. Den har varit extremt stark och Kina har varit det stora dragloket. Om de vill reglera sĂ„ tror jag inte tillvĂ€xten kommer vara sĂ„ hĂ€r hög. Det Ă€r helt klart en mer mogen bransch nu.
Bolag | NettoomsÀttning i miljoner kronor Är 2019* |
1. Mojang | 5 595 |
2. Embracer Group | 5 249 |
3. King | 2 772 |
4. Stillfront Group | 1 967 |
5. EA Dice | 1 380 |
6. Paradox interactive | 1 289 |
7. G5 Entertainment | 1 233 |
8. Ubisoft Sweden | 622 |
9. Avalanche | 581 |
10. Starbreeze | 280 |
KÀlla: Spelutvecklarindex för 2020 | |
*Vissa bolag har brutet rÀkenskapsÄr |