Sju frågor om SAS som väntar på svar

Vad vill egentligen de nya ägarna, hur ser framtiden ut för SAS och vad händer med kundernas bonusprogram? Frågorna kring SAS är många, svaren få i nuläget.

SAS-plan parkerade på Oslos flygplats Gardermoen. Arkivbild.

SAS-plan parkerade på Oslos flygplats Gardermoen. Arkivbild.

Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB/TT

Ekonomi2023-10-04 13:36

Ett nytt kapitel i följetongen SAS har skrivits, dock ett oväntat sådan. Den nya ägarbilden med fransk-nederländska Air France-KLM var högst oväntad och inget som det spekulerats om på förhand.

Flygbolaget SAS lever vidare, men hur framtiden kommer att ser ut är fortfarande högst oklart. Här är några frågor som väntar på svar:

+ Vilka är de nya ägarna och vad vill de få ut av detta?

Danska staten ökar sitt ägande till 25,8 procent, störst ägare blir dock amerikanska Castlelake som har nästan 20 års erfarenhet av flygbranschen. Mest spännande och oväntat är dock att flygkonsortiet Air France-KLM går in som ägare. Air France–KLM blödde precis som alla andra flygbolag under pandemin men redovisade i somras stigande intäkter och en rekordstor rörelsemarginal främst tack vare bolagets långdistansflygningar.

– Konsekvenserna blev inte fullt så stora under covidperioden som för en del andra bolag, säger Jacob Pedersen, SAS–analytiker på Sydbank och syftar på till exempel asiatiska flygbolag.

– Det är dock ett bolag som fortfarande har eget negativt kapital men man ser uppenbarligen kommersiella möjligheter med SAS.

+ Tyska Lufthansa har under flera decennier kopplats ihop med SAS, varför gick bolaget inte in i SAS?

Sedan tidigare är schweiziska Swiss en del av bolaget och man har också ett omfattande linjenät mellan Sverige och tyska destinationer som främst Frankfurt och München. I våras meddelade dock företaget att man köper 41 procent av ITA Airways, före detta italienska Alitalia, som brottats med stora ekonomiska problem.

– Jag tror inte Lufthansa såg att Air France–KLM skulle kliva in i SAS och Lufthansa har fullt upp med ITA, det finns också en gräns för hur mycket man kan ta över, säger Pedersen.

+ Vad kommer det här betyda för SAS framtida linjenät?

Pandemin gjorde att bolaget fick ställa in en rad flyglinjer och vissa tidigare destinationer som Hongkong har lagts ned medan andra, till exempel Toronto, tillkommit på senare år. Air France-KLM flyger tillsammans till mer än 300 destinationer i 118 olika länder och den stora frågan är naturligtvis vilken roll SAS kommer att fylla där? En kvalificerad gissning skulle vara att bolaget ökar andelen flyg till Paris och Amsterdam. Atlanta, USA, skulle kunna vara en tänkbar framtida destination då det är huvudflygplats för amerikanska Delta som ingår i den nya flygalliansen som SAS ska ingå i – Skyteam.

– Kom ihåg att Air France–KLM äger bara 20 procent men om rutterna inte är lönsamma så kommer de att stängas ned, oavsett om Air France–KLM är med på ägarlistan, påpekar Pedersen.

+ Vad är Skyteam och hur skiljer den sig mot Star Alliance?

SAS var med och grundade flygalliansen Star Alliance 1997 som man nu väljer att lämna. Tanken med en flygallians är att kunder ska kunna dra nytta av samarbetet mellan de olika bolagen, till exempel linjenät men också tillgång till lounger och bonusbiljetter. Men medan Star Alliance har haft ett högt renommé med bolag som Lufthansa, Singapore Airlines och United ses ofta Skyteam med medlemmar som lågprisbolaget Air Europa och rumänska Tarom som ett fattigare alternativ. "Scary Team", brukar alliansen lite föraktfullt kallas på olika flygforum.

+ Vad innebär det här för Arlanda som storsatsat?

Under senare år har SAS valt att flytta långdistanslinjer från Arlanda till Köpenhamn. Kvar finns sådana som bedöms som ekonomiskt viktiga, till exempel till New York och Miami som båda lockar turistresenärer. Jacob Pedersen tror dock inte på att SAS skulle fly Arlanda.

– Om SAS drar ned sina ambitioner på Arlanda så kommer det vara andra bolag som kommer att försöka ta över snabbt, vi har till exempel sett Finnair agera så jag tror inte det är en bra strategi för SAS.

+ Om jag sitter med en massa Eurobonouspoäng, ska jag vara orolig att det blir värdelösa?

Vd:n Anko van der Werff fick frågan på presskonferensen och gav ett svävande svar om att "man skulle ta hand om sina kunder", SAS har också skickat ut information om att allt ska fortgå som vanligt. Frågor som dock väntar på svar är hur bonuspoäng hos SAS kommer att värderas i den nya alliansen, om olika statusnivåer kommer att matchas i det nya systemet och i vilken omfattning det kommer att finnas tillgängliga bonusbiljetter. Där finns i nuläget inga konkreta svar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!