I olika forum förs nu diskussioner bland flygresenärer. Vilka konsekvenser får det att SAS lämnar Star Alliance, den flygbolagsallians som företaget en gång i tiden själv var med och grundade, när man ska byta till konkurrenten Skyteam?
Flygbolag försöker locka kunder att vara lojala genom att samla bonuspoäng som sedan kan användas för resor, antingen hos dem själva eller samarbetspartner. Dessutom kan kunderna genom olika former av statusnivå få tillgång till flygplatslounger eller chans till uppgraderingar.
Hos Star Alliance har SAS haft samarbetspartner som Lufthansa, Swiss och Singapore Airlines. Nu väntar i stället mindre namnkunniga partner som rumänska Tarom, Vietnam Airlines och kinesiska Ziamen Air.
– Utbudet blir nog något lite sämre. Det känns som att många har flugit med Lufthansa om man inte valt SAS. KLM och Air France kan inte erbjuda riktigt samma utbud, säger Mikael Robertsson, grundare av flygspårningssajten Flightradar 24, till TT.
Färre möjligheter
Ett mindre utbud av flighter ger också av naturliga skäl färre möjligheter att använda bonuspoäng till att boka resor.
Mikael Robertsson påpekar att i Star Alliance ingår exempelvis Turkish Airlines som under senare år expanderat kraftigt och som med Istanbul som nav har ett omfattande linjenät såväl öster- som västerut.
Skyteam ses i många forum som ett fattigare alternativ och har i vissa fall fått öknamnet "Scary Team". Det är något överdrivet, säger Mikael Robertsson, även om han menar att nivån är mer blandad på bolagen i Skyteam än Star Alliance och att ruttnätet kan vara något sämre.
– Generellt sett är det kostnadsbesparingar överallt bland flygbolagen. Singapore, Swiss och Lufthansa är kanske finare än många bolag i Skyteam. KLM och Air France håller dock väldigt hög klass, Virgin och Delta är väl helt okej, sedan går det dock snabbt utför.
– På kort sikt tror jag inte så mycket händer, men förr eller senare byter man till Skyteam. Då kommer möjligheten att ta ut bonusresor med till exempel Lufthansa att försvinna. Sedan får vi se vad det blir för konverteringsgrad gällande poängen som ska överföras.
Drabbar inte medelresenärer
TT: Har du farhågor att det blir en devalvering?
– Ja, det är väl det nästan säkert att det blir.
SAS vd Anko van der Werf försvarar dock Skyteam och lyfter i en intervju med Dagens industri det framtida samarbetet med amerikanska Delta, ett av världens största flygbolag.
– Jag är inte säker på att jag håller med, säger han om kritiken.
– Fördelen med Skyteam är bland annat tillgången till flera flygsamarbeten exempelvis genom Delta i USA, säger han till tidningen.
Mikael Robertsson påpekar att detta samtidigt i grund och botten är en fråga för de största poängsamlarna och att gemene man knappast påverkas.
– Det här påverkar inte Svensson som flyger någon enstaka gång per år för han får ändå inte ut en bonusresa med exempelvis Thai Airways.