Ökad försäljning för Axfood

Dagligvarujätten Axfood, med butikskedjorna Willys och Hemköp, redovisar ett rejält intäktslyft. Lågpriskedjan Willys fortsätter att plocka kunder.

Axfood med livsmedelskedjor som Hemköp och Willys har presenterat delårssiffror. Arkivbild.

Axfood med livsmedelskedjor som Hemköp och Willys har presenterat delårssiffror. Arkivbild.

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Ekonomi2023-04-26 07:04

Under första kvartalet ökade Axfoods nettoomsättning med 16 procent till drygt 19,2 miljarder kronor. Mycket glädjande siffror för vd:n Klas Balkow:

– Vi växer nästan dubbelt så mycket som marknaden i en tid när många hushåll är pressade och inte minst Willys som växer nästan 25 procent. Det är ett kvitto på det arbetet vi gjort år ut och år in där vi kan vara så kostnadseffektiva som möjligt nu uppskattas, säger vd:n till TT.

Rörelsevinsten uppgick samtidigt 695 miljoner kronor vilket kan jämföras med 835 miljoner kronor motsvarande period 2022. Analytiker hade enligt nyhetsbyrån Bloombergs sammanställning i genomsnitt förutspått en vinst på 719 miljoner kronor.

Just lågprisalternativet Willys uppvisar också bättre rörelsemarginal, 4,3 procent, än Axfood som helhet (3,6 procent).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!