Efter föregĂ„ende kvartalsvinst â den första sedan 2019 â Ă€r nu SAS tillbaka med samma ekonomiska resultat som sĂ„ mĂ„nga gĂ„nger tidigare. För augustiâoktober blev det en förlust pĂ„ 2,1 miljarder kronor, trots att passagerarvolymen ökade med 18 procent jĂ€mfört med samma period föregĂ„ende Ă„r.
Det blodröda resultatet till trots, vd:n Anko van der Werff vill inte göra en stor sak av siffrorna.
â Vi meddelade redan förra Ă„ret att det hĂ€r budgetĂ„ret skulle innebĂ€ra en förlust. Vi har haft en prognos pĂ„ en förlust pĂ„ fem miljarder sĂ„ pĂ„ det viset Ă€r det ingen överraskning, sĂ€ger han till TT.
ââ2024â25 Ă€r nĂ€r vi definitivt ska vara tillbaka. VintersĂ€songen har aldrig varit riktigt ekonomiskt lönsam för oss men nĂ€sta sommar kommer definitivt att vara mycket bĂ€ttre för oss.
Redovisar rekordresultat
Medan flera konkurrenter, till exempel tyska Lufthansa, nyligen redovisat rekordresultat kopplat till sommarens kraftiga efterfrÄgan, har SAS en rad egna utmaningar, betonar van der Werff. Att bolaget kom igÄng med sin rekonstruktionsprocess sÄ pass sent Àr en negativ faktor, en annan den historiskt svaga kronan som drabbar bolaget till exempel vid inköp av flygbrÀnsle.
ââDen svaga kronan har skadat oss oerhört mycket, konstaterar han.
TT: Hade det rent krasst varit bÀttre för SAS om vi haft euron som valuta?
â Ja, jag skulle definitivt sĂ€ga sĂ„ men jag har inget mandat kring detta sĂ„ gör inte en rubrik pĂ„ att âSAS-vd:n vill ha euron i Sverigeâ men uppenbarligen har euron gentemot dollarn varit mycket mera stabil i Ă„r för det Ă€r en sĂ„dan mycket starkare valuta. Det Ă€r tufft.
MĂ„lsĂ€ttningen Ă€r att nu att fĂ„ den sĂ„ kallade Chapter 11-planen godkĂ€nd i amerikansk domstol i början av 2024. Sedan tidigare Ă€r det klart med ett avtal dĂ€r fransk-nederlĂ€ndska Air FranceâKLM gĂ„r in som delĂ€gare i bolaget. Hela den hĂ€r processen gör att SAS kommer att avnoteras frĂ„n Stockholmsbörsen.
För de plÄgade smÄsparare som sett aktien rasa drygt 90 procent i Är betyder det att stamaktierna kommer att lösas in och avnoteras under andra kvartalet 2024.
â Jag fĂ„r vara formell hĂ€r men vi har varit vĂ€ldigt tydliga inför vĂ„ra aktieĂ€gare att det finns noll vĂ€rde för dem nĂ€r bolaget avnoteras. Jag tror att folk vet vad som kommer att ske och vi har varit tydliga med nĂ€sta steg, sĂ€ger vd:n.
Inget att oroa sig för
Inför det nya Àgarskapet har röster höjts för att Arlanda och Sverige kommer att fÄ en allt mindre roll. Under senare Är har flygbolaget valt att förlÀgga allt fler flyglinjer frÄn Kastrup och med Air France-KLM som delÀgare, har det lyfts att förÀndringen kan bli Ànnu mer pÄtaglig. Den oron Àr dock obefogad enligt Anko van der Werff.
âVi vill att Arlanda ska ha en signifikant roll. Vi har alltid sagt att du kan ta Sverige ur SAS ur ett aktieĂ€garperspektiv men inte ta SAS ur Sverige. Vi vill fortsĂ€tta vara det största flygbolaget i Sverige.
Fler aktörer bör dock hjÀlpas Ät för att lyfta den svenska flygsektorn, pÄpekar Anko van der Werff och efterlyser en nationell aktionsplan.
ââDet Ă€r uppenbarligen nĂ„got som inte fungerar i Sverige, sĂ€ger han och lyfter historiskt hur mĂ„nga flygbolag som kommit och gĂ„tt och att till exempel konkurrenten Bra som nu genomgĂ„r en andra rekonstruktion pĂ„ kort tid.
ââVi mĂ„ste hitta en lösning, det behövs en större diskussion med politiker, flygbranschen och andra aktörer hur vi löser detta, sĂ€ger van der Werff om sektorns utmaningar.